- Magneettimedia - https://magneettimedia.com -

Radikaali juutalaislahko muuttaa Presidentinlinnan viereen

Äärimmäisen rasistisista kannanotoista tunnetun Chabad Lubavitch –juutalaislahkon suomalaisosasto muuttaa Presidentinlinnan viereen. Venäjällä ryhmä on jo uinut Putinin lähipiiriin.

Liberaali Metro-julkaisu uutisoi, että ”tietoa juutalaisesta uskonnosta ja kulttuurista tarjoava yhdistys haluaa perustaa kulttuurikeskuksen Helsingin Kruununhakaan”. Se on neuvotellut ”kaupungin kanssa kaupasta, jossa Mariankatu 3:ssa sijaitseva kiinteistö siirtyisi yhdistyksen hallintaan”. Kiinteistöä on ollut aiemmin vaikea saada kaupaksi, sillä se tulee vaatimaan erittäin kalliin remontin. Kansainvälisellä Chabad-lahkolla rahasta ei kuitenkaan ole puutetta. Metron mukaan Chabad on toiminut Helsingissä matalalla profiililla noin kymmenen vuotta ja se on jo pidemmän aikaa havitellut toimitiloja pääkaupungin keskustasta.

Kuten Magneettimedia on kirjoittanut, ei Chabad Lubavitch ole pelkkä juutalainen kulttuuriyhdistys (kuten Metro väittää), vaan poliittisesti erittäin aktiivinen ryhmä. Chabad on päässyt poliitikkoja lahjomalla sekä Yhdysvalloissa että Venäjällä [1] presidenttien lähipiiriin. Lobbaamalla Chabad pyrkii ujuttamaan juutalaisia arvoja (1 [2], 2 [3], 3 [4], 4 [5], 5 [6], 6 [7], 7 [8]) politiikkaan. Lisäksi Chabad kuluttaa mielellään veronmaksajien varoja juutalaisia hyödyttäviin rakennushankkeisiin, kuten mahtipontisiin synagogiin ja ”holokaustimuseoihin”.

Chabad Venäjällä. [9]
Chabad Venäjällä.
Chabad Yhdysvalloissa. [10]
Chabad Yhdysvalloissa.

Chabad Lubavitch herättää suuria tunteita siksi, että lahkon johtajat eivät ole edes yrittäneet peitellä halveksuntaansa ei-juutalaisia [’goyim’] kohtaan. David Duke on kirjoittanut lahkosta kattavasti kirjassaan Juutalainen ylivalta [11]:

Mikä on Chabad Lubavitch? Se on maailmanlaajuinen, ultraortodoksinen ja äärimielinen järjestö, jonka jäseniä on jokaisessa maailman johtavista maista. Jos järjestö ei ole sinulle tuttu, sen usko rodulliseen ylivaltaan järkyttää sinua.

Chabad Lubavitch opettaa, että ei-juutalaiset ovat epäpuhtaita, alempia olentoja, joiden ainoa tarkoitus maan päällä on palvella juutalaisia. Monet Chabad-rabbit ovat sitä mieltä, että juutalaiset ovat kirjaimellisesti Jumalan dna:ta, kun taas ei-juutalaiset ovat ’luomisen ylimaallista jätettä’. Usein he opettavat, että ei ole syntiä vaan itse asiassa jopa oikeamielistä tappaa ei-juutalainen tai huijata häntä. Jotkut lukijat eivät ehkä halua uskoa tätä, mutta mikä tahansa nopea haku internetissä virallisille Chabad-sivuille ja lukuisien Chabad-rabbien kirjoituksiin todistaa jokaisen sanomani sanan. Huomaat, että kaikki Juutalaisessa ylivallassa on läpikotaisin dokumentoitua ja lähdeviitteillä tuettua.

Chabad-rabbit ja muut äärimieliset ortodoksirabbit kirjoittavat usein kolumneja Yhdysvaltain suurimpaan juutalaislehteen Jewish Week. Tästä sanomalehdestä löydät ylivalta-ajattelua, jota kuka tahansa kunnon ihminen kutsuisi hirvittäväksi. Tutkitaanpa seuraavaa sitaattia:

Mitä gojimeihin tulee […] Zalmanin asenne oli: ’Ei-juutalaisten sielut ovat täysin erilaista ja alempaa tyyppiä. He ovat täysin pahoja, ilman sitten minkäänlaisia sovittavia ominaisuuksia.’ […] Jos jokainen yksinkertainen solukin juutalaisessa kehossa on jumalallista perintöä, on osa Jumalaa, silloin jokainen dna:n säie on osa Jumalaa. Näin ollen juutalaisessa dna:ssa on jotain erityistä.

[…]

Valkoinen talo kutsuu säännöllisesti Chabad-rabbeja juhliinsa ja sallii heidän jopa opettaa monia siellä työskenteleviä juutalaisia aktivisteja. Chabad Lubavitchin rabbit pitävät usein rukouksen muodollisissa hallituksen kokouksissa Valkoisessa talossa.

Perinteiselle seurakunnalle puhdasoppisuutta tärkeämpää on Israel. [12]
Perinteiselle seurakunnalle puhdasoppisuutta tärkeämpää on sionismi. Kuvassa Tomer Huhtamäki Israelissa.

Puhdasoppisuutta painottava Chabad Lubavitch käy kevyttä valtataistelua juutalaisyhteisön johtoasemasta. Esimerkiksi Suomen Juutalaisten Seurakuntien Keskusneuvoston [13] pää-äänenkannattaja HaKehila-lehti [14]on kirjoittanut toisinaan kriittisesti Chabadista, jota pidetään kilpailijana. HaKehilan numerossa 5/2010 Helsingin Juutalaisen Seurakunnan Hallintoneuvosto esimerkiksi valittelee, että Chabad on tarkoituksella haastanut perinteisen seurakunnan järjestämällä samanaikaisesti seurakunnan kanssa samalle kohderyhmälle kilpailevaa ohjelmaa. Chabad-rabbeja ei myöskään pidetä seurakuntarabbeina.

HaKehila ei kuitenkaan ole sanoutunut irti Chabadin rajuista kannanotoista, vaan kyseessä on lähinnä kiista resursseista sekä siitä, kuinka näkyvästi juutalaista uskoa tulisi tunnustaa. Kahden yhteisön poliittiset intressit Euroopassa menevät yksiin. HaKehilan numerossa 2/2011 vapaamieliseksi juutalaiseksi itsensä määrittelevä Jackie Jakubowski kirjoittaakin, ettei Chabad ansaitse kohtaamaansa ”tuomitsevaa kritiikkiä”. Hänen mukaansa lahko tekee arvokasta työtä koulutuksillaan ja vahvistamalla juutalaista identiteettiä.

Chabad Lubavitchin siirtyminen Helsingin keskustaan tarkoittanee sitä, että Suomen juutalaiset ovat valmiita aloittamaan aiempaa näkyvämmän toiminnan Ruotsin, Norjan ja Tanskan mallin mukaisesti. Näissä maissa juutalaisten kaksi tärkeintä poliittista agendaa ovat olleet aina monikulttuurisuus ja sionismi – yksi kansa Israeliin, rajaton maahanmuutto Eurooppaan.

 

Metro [15]