- Magneettimedia - https://magneettimedia.com -

MAAILMANHISTORIAN SUURIN HUIJAUS

Olemme nähneet monta kansainvälistä huijausta, kuten holokaustin, ilmastovouhotuksen ja koronahuijauksen. Mitään näitä ei vaikuttavuudessaan voi kuitenkaan verrata historiamme suurimpaan huijaukseen, jonka tekivät kristilliset, maallistuneet kirkot 1700-luvulla, nimittäin Herran Jeesuksen Toisen Tulemisen hylkäämisen. Jumala on Sana ja Sanassa on kirjaimellisen merkityksen lisäksi sisäiset merkitykset, jotka tuolloin 1700-luvulla paljastettiin. Nämä merkitykset kuitenkin kristillisten kirkkojen taholta hylättiin. Nämä merkitykset paljasti Herran Jeesuksen Kristuksen palvelija, ruotsalainen tiedemies Emanuel Swedenborg, joka kirjoitti ja painatti teologiset teoksensa, joissa nämä sisäiset merkitykset paljastettiin. Nämä teokset ovat Ilmestyskirjassa mainittu ”iankaikkinen evankeliumi” (Ilm. 14: 6), joka siis tuli maan päälle Swedenborgin teosten avulla.

 

MUUTAMA SANA EMANUEL SWEDENBORGISTA 

Emanuel Swedenborg (1688-1772) oli kuuluisa ruotsalainen tiedemies, luterilaisen piispan poika, joka kunnostautui etevänä tiedemiehenä ja kirjoitti parin hyllymetrin verran tieteellisiä teoksia. Hän kunnostautui matemaatikkona, fyysikkona, kemistinä, geologina, metallurgina, mineralogina, anatomina, fysiologina, kosmologina ja ennen kaikkea filosofina ja teologina. Niinkin nykyaikaiset keksinnöt kuin lentokone, sukellusvene ja konekivääri löytyvät hänen luonnoksistaan. Hän hallitsi yhdeksää kieltä ja useita eri ammatteja. Stanfordin yliopiston psykologit ovat arvioineet hänen älykkyysosamääräkseen peräti 205 eli hän oli yksi maailmanhistorian älykkäimmistä ihmisistä. 

[1]
Emanuel Swedenborg (1688–1772) oli ruotsalainen tiedemies ja yleisnero, joka kunnostautui mm. matemaatikkona, fyysikkona, kemistinä, anatomina, fysiologina, filosofina ja teologina.

56-vuotiaana hän kuitenkin lopetti loistavan tieteellisen uransa, sillä Jumala ilmestyi hänelle näyssä vuonna 1745 ja kertoi valinneensa hänet paljastamaan ihmisille Raamattuun sisältyvän salaisen, spirituaalisen merkityksen. Lisäksi hänen piti kirjoittaa henkimaailmasta, taivaasta ja helvetistä sekä uudesta kristillisestä teologiasta. Tähän kaikkeen Swedenborg ryhtyi valtavalla työkyvyllään ja laati 27 vuotta eli kuolemaansa asti yli kaksi hyllymetriä latinaksi kirjoitettua tekstiä.  

Swedenborg kertoo, että hänen teoksensa ovat Herran Toinen Tuleminen: Herra antoi hänelle kyvyn ymmärtää Raamatun spirituaalisen merkityksen sekä seurustella kuolleiden ihmisten eli henkien ja enkeleiden kanssa. Swedenborgin teokset ovat ensimmäinen kokonaisesitys Suomessa Uuden Jerusalemin opista ynnä henkimaailmasta, taivaasta ja helvetistä sekä nykyisten kristillisten kirkkojen rappiotilasta. Se kertoo myös uudestisyntymisen menetelmän, jolla ihminen pääsee Jumalan ja taivaan yhteyteen ja voi kehittää henkistä älykkyyttään rajattomasti.  

Swedenborg lähetti kirjojaan johtaville kirkonmiehille ja yliopistoihin Euroopassa, mutta hänen kirjoituksiaan ei hyväksytty. Tämä ei ollut ihme, sillä hän paljasti, että sekä katolinen kirkko että reformoidut kirkot olivat tuhoutuneet ja lakanneet olemasta yhteydessä Jumalaan ja taivaaseen, minkä Ilmestyskirja ennustaa. Kristillisten kirkkojen johtajat hylkäsivät Swedenborgin teokset aivan kuten juutalaisten johtajat hylkäsivät Herran ensimmäisen tulemisen. 

Swedenborg ei perustanut mitään uskonnollista yhteisöä, hän vain kirjoitti ja julkaisi. Hän kuitenkin ennusti, että hänen teoksilleen tullaan myöhemmin perustamaan Ilmestyskirjassa mainittu Uusi Jerusalem, joka on kaikkien kirkkojen kruunu ja viimeinen aito kirkko planeetallamme. Se hävittää kaikki muut uskonnot ja pysyy itse olemassa ikuisesti, kuten Raamatussa ennustetaan. Swedenborgin teologian pohjalle on perustettu mm. Isossa-Britanniassa ja Yhdysvalloissa pieniä kirkkoja, jotka kuitenkaan tämän kirjan kirjoittajan mielestä eivät ole vielä se ikuinen ja lopullinen Uusi Jerusalem, minkä Swedenborg ennusti. Syyn tähänkin Swedenborg ennustaa kirjassaan Apocalypsis Explicata (Ilmestyskirja Selitettynä, nro 764). Herran Toinen Tuleminen tapahtui siis ruotsalaisen tiedemiehen välityksellä. Olisiko nyt niin, että Raamatussa ennustettu Uusi Jerusalem alkaisi Suomesta? 

Emanuel Swedenborg oli ruotsalaisen piispan poika, joka oli syvästi kristillinen lapsuudestaan asti. Hänen elämänohjeensa, joita hän tarkasti noudatti, olivat seuraavat: 

1. Luettava ja mietiskeltävä ahkerasti Jumalan Sanaa. 2. Oltava tyytyväinen Jumalan Kaitselmuksen ohjauk­seen. 3. Käyttäydyttävä sopivasti ja pidettävä omatunto puhtaana. 4. Toteltava määräyksiä, suoritettava uskollisesti työt ja muut velvollisuudet sekä oltava hyödyksi yhteis­kun­nalle. 

Swedenborgin ajattelun kehittymisen todellinen syy oli siinä, että hän yhä lähemmin hakeutui Jumalan johdatukseen, josta kaikki tosi älykkyys on lähtöisin. Prin­cipia-teoksensa ensimmäisessä luvus­sa ”Keinoista, jotka johtavat to­delliseen filosofiaan ja todellisesta filoso­fista” on kohta, joka sopisi ohjeeksi myös nykyajan filosofeille ja tiede­miehille:  

”Ilman äärimmäistä omistautumista Ylimmälle Olen­nolle ei kukaan voi olla täydellinen ja todella oppi­nut filosofi. To­dellinen filoso­fia ja Jumaluuden hal­veksunta ovat vastakohtia. Äärettömän Olennon kunnioitusta ei voi koskaan erottaa filo­sofiasta. Joka kuvittelee olevansa viisas, vaikka hänen viisau­tensa ei opeta häntä tunnustamaan Jumalallista ja Ääretöntä Olentoa, eli joka luulee omistavansa viisautta ilman tietoa Jumaluudesta, ei omaa lain­kaan viisautta.”  

Kukapa nykyajan filosofi ajattelisi näin. Mutta eivätpä nykyajan filosofit näe­kään kieli­peliensä ulko­puolelle. 

Swedenborg ei odottanut, että hänen teoksiaan olisi ymmärretty. Turhaan ei Swedenborg valinnut Oeconomia-teoksensa motoksi seuraavia Senecan lauseita: 

”Ainoastaan harvoja palvelemaan on syntynyt mies, joka ajattelee vain oman aikansa ihmisiä. Tuhansia vuosia ja monia sukupolvia on vielä edessä. Luo kat­seesi heihin, vaikka hiljaisuus lepääkin oman aikasi yllä. Kerran tulevat ne, jotka ajattelevat puolueettomasti.” 

Vuonna 1745, kun Swedenborg oli 56-vuotias, Jeesus ilmestyi hänelle ja määräsi hänet kirjoittamaan uudesta teologiasta. Kamreeri Carl Robsahmille antamassaan selonteossa Swedenborg kertoi mm. seuraavan: 

”Ruokaillessani eräässä lontoolaisessa majatalossa näin näyssä mie­hen, joka sanoi minulle: ’Älä syö liikaa!’ Hämmästyin suuresti. Menin majapaikkaani, ja yöllä sama mies ilmestyi minulle jälleen, mutta enää en säikähtänyt. Hän sanoi minulle olevansa Herra Juma­la, maailman Luoja ja Vapahtaja, ja että Hän oli valinnut minut selittämään ihmisille Sanan henkisen merki­tyk­sen, ja että Hän itse selittäi­si minulle, mitä minun siitä asiasta tulisi kirjoittaa. Samana yönä minulle avau­tui myös henkinen maailma ‑ taivas ja helvetti ‑ niin että tulin täydellisesti vakuuttuneeksi molempien niiden to­dellisuudesta ja tunsin niissä monia tuttaviani erilaisissa elämän­tiloissa. Siitä päivästä lähtien jätin kaiken maal­lisen tieteen tutkimisen ja työskentelin henkisten asioi­den parissa, kuten Herra oli käskenyt. Tämän jälkeen Herra joka päivä monta kertaa avasi henkisen näkö­ni, niin että keskellä päivää voin nähdä toiseen maa­ilmaan ja täysin valveilla ollen voin keskustella enkelien ja henkien kanssa.” 

Tämän ilmestyksen jälkeen Swedenborgin kauan kestänyt to­tuuden ‑ sielun ‑ etsintä päättyi. Tämän jälkeen hän ei ollut enää totuudenetsijä, vaan valais­tunut opettaja, joka tyynesti ja kirkkaasti toi esiin luke­mattomia uusia totuuksia. 

Swedenborg luki Raa­matun mo­neen kertaan alkukielillä. Hän teki yli kaksi tuhatta sivua laa­jan hakemiston Raamattuun, kirjoitti laajan selitysteoksen Van­­haan Testamenttiin sekä piti tarkkaa päivä­kirjaa henkisistä kokemuksistaan. Hän ei kertonut kenelle­kään ylhäältä tullutta tehtäväänsä, vaan huolehti toimistaan kaivos­lautakunnassa en­tiseen tapaansa. Kukaan ei huomannut hä­nessä mitään muu­tosta, vaikka hän päivittäin seurustelikin henkien ja enkelien kanssa. Hän oli yhtä rauhallinen ja koh­telias aatelismies kuin aiemmin, ja hänen henkiset voima­varansa olivat pikemminkin lisään­tyneet. Näin jatkui kaksi vuotta, jonka jälkeen hän pyysi eron virastaan kaivos­lautakunnassa voidakseen omistautua kokonaan uudelle tehtä­väl­leen. Hän saikin eron ja lisäksi puol­ta palkkaa vastaavan eläkkeen. 

Swedenborg kirjoitti tämän jälkeen yhtäjaksoisesti 27 vuotta teologiset teoksensa, jotka sisältävät Uuden Kirkon eli Uuden Jerusalemin teologian, selostuksen henkimaailmasta, taivaasta ja helvetistä, ihmisen uudestisyntymisen prosessista, Jumalallisesta Kaitselmuksesta jne. Hänen teologiset teoksensa käsittävät yli kaksi hyllymetriä latinaksi kirjoitettuja teoksia. Nämä teokset ovat todellinen aarreaitta ihmiskunnan historiassa ja ne ovat tuo Ilmestyskirjassa mainittu ”iankaikkinen evankeliumi. 

Nyt kuitenkin sekä katolinen kirkko että reformistiset kirkot eivät hyväksyneet Swedenborgin teoksia lähinnä siitä syystä, että ne paljastivat näiden kirkkojen rappion. Swedenborg lähetti teoksiaan useille kirkoille Euroopassa, mutta niistä vaiettiin ja ne julistettiin harhaoppisiksi. Mutta myöhemmin 1800-luvulla näitä teoksia alettiin kääntää englanniksi ja myös muille kielille. Swedenborg tavoitti vain pienen totuudenetsijäin piirin Euroopassa ja Amerikassa.  

Swedenborgin kautta tullut Jumalallinen Ilmoitus poik­keaa aiem­mista ilmoituksista siinä, että uskoa ei enää aseteta ymmärryksen ylä­puolelle, vaan että tieto Jumalasta, henki­maailmasta sekä taivaasta ja helvetistä voidaan käsittää ym­märryksen avulla kuten esim. logiikan lait. Tällöin teo­logiasta tulee tiede sanan korkeimmassa merkityksessä. Swe­den­­borgin mukaan tänä aikakautena ihminen ei pääse Jumalan yhteyteen sokean uskon, vaan valaistuneen ymmärryksen avulla. Jumala voi kui­tenkin valaista ihmisen ymmärryksen vain silloin, kun ihminen pyrkii joka päivä elämään Ju­malallisten lakien eli Kymme­nen Käskyn mukai­sesti. Syntiä jatkuvasti tekevän ihmisen ymmärrystä Jumala ei voi va­laista, koska ihmisen pahuudet ja vääryydet muodostavat tällöin esteen. 

Vanhan Testamentin profeetat saivat Jumalallisen Il­moi­tuksen suora­naisena saneluna. Swedenborgin kautta tullut il­moitus on toisenlainen: Jumala itse kohotti Swedenborgin ymmärryksen vastaanottamaan ilmoi­tusta. Edellinen ilmoitus on luonteeltaan mekaa­nista ja verrattavissa auto­maat­ti­­kirjoi­tukseen. Jälkim­mäinen ilmoitus edellyttää aktiivisempaa Ju­ma­lan ja ihmisen yhteistyötä ja on siten korkeamman tasoi­nen. Edellinen ilmoitus voi tulla myös kehittymättö­män tai pahan ihmisen välityksellä. Jälkimmäinen ilmoitus edellyttää, että ihminen on puhdistunut ja että hänen ymmärryksensä on valaistu. 

Teoksessaan Vera Christiana Religio Swedenborg kirjoittaa (nro 779):  

”Koska Herra ei voi ilmaista itseään henkilökohtaisesti, kuten yllä on esitetty, ja koska Hän kuitenkin on en­nustanut tulevansa ja perusta­vansa Uuden Kirkon, joka on Uusi Jerusa­lem, niin seuraa tästä, että Hän tekee sen sellaisen ihmisen välityksellä, joka ei ainoastaan kykene ym­märryksellään vastaanottamaan tämän Uuden Kirkon oppia, vaan joka myös voi julkaista sen painetussa muo­dossa. Todistan totuudessa, että Herra itse ilmes­tyi minul­le, palvelijalleen, ja lähetti minut tähän tehtä­vään. Hän myös avasi henkisen näköni ja johdat­ti minut henkiseen maailman sallien minun nähdä taivaat ja helvetit sekä myös keskustella enkelien ja henkien kanssa, ja tätä on kestänyt monta vuotta. Vakuutan myös, että kutsumukseni ensimmäisestä päivästä lähtien en ole saanut mitään tämän Kirkon oppeja koskevaa keneltäkään enkeliltä, vaan yksin Herralta lukiessani Sanaa.” 

Emanuel Swedenborg kuoli 29. maaliskuuta 1772 Lontoossa tar­kal­leen ennustamanaan päivänä ja hetke­nä. Lontoon ruot­salaisen seu­ra­kunnan pastori Arvid Ferelius oli usein kes­kustellut Swedenborgin kanssa ja oli läsnä myös Sweden­borgin kuolinvuoteen ääres­sä. Ferelius oli kerran huo­maut­tanut Swedenborgille, että ihmiset yleensä luulevat hänen luo­neen uuden teologiansa vain hankkiakseen itselleen mainetta ja kunniaa, joten, kun hänellä nyt ei enää ole mi­tään odo­tettavaa tältä maailmalta, hänen olisi paras­ta kertoa totuus ja peruuttaa mahdolliset erehdyksen­sä. Fereliuksen mukaan Swedenborg oli tällöin kohot­tautunut vuoteeltaan ja lausunut:  

”Niin totta kuin te nyt näette minut edessänne, yhtä totta on kaikki mitä olen kirjoittanut. Olisin voinut kertoa paljon enemmän, jos se olisi sallittu. Kun tulette ikui­suu­teen, olette huomaava kaiken sel­lai­seksi, kuin olen kertonut, ja meillä tulee olemaan paljon ker­rottavaa toisillemme.” 

Swedenborg haudattiin Lontoon ruotsalaisen seura­kunnan hau­taus­maahan. Hautauksen yhteydessä hänen pääkallonsa varas­tettiin ja tilalle asetettiin toisen ihmisen kallo. Swe­den­borgin ruumis siirrettiin myö­hemmin Uppsalan katedraaliin. Sweden­borgin kallo löytyi yllättäen vuon­na 1978 eräältä keräilijältä, ja se haudattiin Uppsalan sarkofagiin 3. touko­kuuta 1978. 

Swedenborg ei perustanut mitään uskonnollista orga­nisaatiota, mutta hän ennusti teologialleen perus­tettavan Uu­den Kirkon tulevan myö­hemmin. Sweden­borgin tehtävänä oli vain kirjoittaminen ja julkai­semi­nen. Hän painatti kaikki teok­set omalla kustannuk­sellaan eikä pannut useimpiin niistä edes tekijän nimeä. Viimeiseen teokseensa Vera Christi­ana Religio hän kirjoitti Herran nimenomaisesta käskystä sekä ni­mensä että myös arvonsa: Emanuel Swedenborg, Herran Jee­suksen Kristuksen palvelija. 

Swedenborgin teosten hylkääminen on kristittyjen kirkkojen huijaus, joka on myös maailmanhistorian suurin huijaus, sillä ne ovat ihmiskunnalle tie Jumalan tuntemiseen. 

SWEDENBORGIN TEOSTEN VASTAANOTTO 

”Nämä asiat, jotka on sanottu tässä teoksessa Taivaasta, Henkien maailmasta ja Helvetistä, tulevat olemaan hämäriä niille, jotka eivät ole spirituaalisten totuuksien tietämisen ilossa; mutta selviä niille, jotka ovat siinä ilossa; erityisesti niille, jotka ovat totuuden mieltymyksessä totuuden itsensä vuoksi, eli jotka rakastavat totuutta, koska se on totta: sillä kaikki mitä rakastetaan, astuu valon kanssa mielen ajatukseen, etenkin kun rakastetaan totuutta, koska kaikki totuus on valossa.”  

 
Swedenborg: De Coelo et de Inferno, nro 603. 

 
Swedenborgin teologinen tuotanto on tavattoman laaja. Nyky­aikaisina painoksina se käsittää yli kaksi hyllymetriä. Swe­denborg ei ole koskaan saavut­tanut suurta kansansuosiota, vaan hänen teoksensa ovat tavoittaneet vain pienen totuu­denetsijäin piirin. Hän ei itse koskaan perustanut mitään seu­rakuntaa teostensa ympärille. Hän katsoi tehtäväkseen ainoas­taan kirjoittamisen ja julkaisemisen. Eräässä teokses­saan hän kuitenkin huomauttaa, että Uusi Kirkko tullaan perustamaan muualla, ja että hänen teoksensa tulevat olemaan sille hyö­dyksi. Swedenborg ei myös­kään vaatinut, että kaikkien tulisi hyväksyä hänen teoksensa 

 
Swedenborg lahjoitteli teoksiaan useille eurooppa­laisille yli­opistoille sekä johtaville kirkonmiehille. Niitä ei kuitenkaan ymmärretty, vaan ne hylättiin merkityksettöminä. Jotkut har­vat tajusivat niiden sisällön ja ryhtyivät kääntämään niitä omalle kielel­leen. Tällaisia henkilöitä oli erityisesti Englan­nissa, ja tätä nykyä onkin kaikki Swedenborgin teok­set käännetty englanniksi. 

 
Swedenborgin teoksilla on tosiaan se merkillinen luonne, että ne vaikuttavat toisiin puoleensavetävästi ja toisiin luotaan­työntävästi. Koska suurin osa nyky­ajan ihmisistä on aistillisia materialisteja, vain hyvin harvat ymmärtävät Swedenborgin teok­sia. Swedenborgin teosten pohjalle on kuitenkin perustettu seura­kuntia, aluksi Englannissa ja Amerikassa. Tällä hetkellä pieniä swedenborgilaisia seurakuntia on vähän joka puolella maa­palloa. Eniten swedenborgilaisia on Afri­kassa. Swedenborg itse kir­joit­ti, että tietyt afrikka­laiset alkuasukasheimot ovat kaikkein vastaanottavai­simpia hänen opetuksilleen (Conti­nuatio de Ultimo Judicio, nrot 73‑78). Yllättävältä voi monesta tuntua se, että Swedenborg piti eräitä aikansa afrikkalaisia heimoja eu­rooppalaisia henkisesti kehittyneempinä. Henkistä kehittynei­syyttä ei Swedenborgin mukaan osoita älyllinen kulttuuri tai tieteiden taso, vaan se, kuinka suuressa määrin Jumalallisia lakeja sovel­letaan käytännön elämään. Pla­neettamme henkinen tila on kuitenkin Swedenborgin ajoista vielä huonon­tunut, ja myös afrikkalaiset ovat tulleet yhä aistilli­semmiksi. 

 
Epäilemättä swedenborgilaiset seurakunnat olivat saa­neet alkunsa yksilöllisten valaistuskokemusten kautta. 1700­-lu­vun lopussa ja 1800‑luvun alussa Swedenborg vetosi moniin älykkäisiin henkilöihin. Tuolloin Swedenborgin kannattajat olivat useimmiten lukeneistoa, erittäin suuri osa heistä oli lääkäreitä, mikä varmaan johtui Swedenborgin yh­tey­destä anatomiaan ja fysiologiaan. Perustetut seura­kunnat rappeutuivat myöhemmin vähitellen, kun sosiaalinen elämä tuli niissä uskonnollista elämää tärkeämmäksi. Suurin osa papeista ei ollut ymmärtänyt uudestisyntymisprosessin perus­lakeja eikä osan­nut antaa tarvittavaa opetusta. Osa papeista vääris­teli Taivaallista Oppia omilla päätelmillään. Sweden­borg kyllä ennustaakin tällaisen kehityksen teokses­saan Apoca­lypsis Explicata (nro 764). 

 
Swedenborg painottaa voimakkaasti, että vain sellaiset ihmiset kuuluvat todelliseen henkiseen kirk­koon, jotka sovel­tavat omassa yksityiselämässään Jumalallisia lakeja eli elävät Kymmenen Käskyn mukaisesti. Pelkällä muodollisella seura­kuntaan kuulu­misella ei ole mitään merkitystä. Uuden Kirkon teologiaa voi siis käyttää väärin kuten mitä tahansa teologiaa. Teologian väärinkäyttöä on mm. se, ettei opetuksia sovelleta käytännön elämään. Uskonto pelkästään älyllisenä asiana on ihmiselle hyödytöntä. 

 
Parhaiten Swedenborgin teologian soveltamisessa ovat ehkä onnistuneet tietyt afrik­kalaiset alkuasukasheimot sekä eräät salajärjestöt. Esimerkiksi Ruotsin vapaa­muurarijärjestössä on kauan vaikuttanut kolmen swedenborgilaisen asteen järjestelmä: ensimmäisessä asteessa opiskellaan Swedenborgin teoksia, toisessa asteessa nautitaan swedenborgilainen ehtoollinen ja otetaan osaa jumalanpalve­luksiin, kolmannessa asteessa täytyy jäsenen elää sweden­borgilaisessa avioliitossa. Nämä asteet pyrkivät vastaa­maan kol­mea eri taivasta ja niitä vastaavia kirkkoja eli luon­nollista, henkistä ja taivaallista. Vapaamuurarijärjestö sinänsä on kui­tenkin pahan palveluksessa ja sitoo valoillaan jäseniään pahoihin tarkoituksiin. 

 
Swedenborgin teokset ovat vaikuttaneet moneen huo­mattavaan ajattelijaan. Siitä huolimatta eivät kaikki tällaiset henkilöt kuitenkaan ole ottaneet Uuden Kirkon oppeja uskonnokseen. Ruotsalainen kirjailija August Strindberg löysi Swedenborgin teokset elämänsä ehtoolla. Hän kirjoittaa:  

 
”Swedenborgin teokset ovat mittaamattoman laajat, ja hän on antanut vastauksen kaikkiin kysymyksiini, kuinka kiperiä ne sitten ovat olleetkin” (Legendoja).  

 
August Strindberg tunnustautui myös Swedenborgin opetuslapseksi kirjassaan ”En blå bok”. 

Brittirunoilija Coventry Patmore osuu oikeaan lauseessaan  

 
”Tuhanteen vuoteen meillä on ollut vain yksi ainoa psykologi ja ihmisen fysiologian tuntija – ainakin, joka on julkaissut tietonsa ‑ nimit­täin Swedenborg” (G. Trobridge: Sweden­borg, Life and Teaching). 

 
Ralph Emerson kuvaa Swedenborgia teokses­saan ”Suuria miehiä” osuvasti:  

 
”Hän on yksi kirjalli­suuden mam­muteista ja mastodonteista, eivätkä hänen suu­ruuttaan kyke­ne mittaamaan edes tavallisten oppinei­den tieteelliset seurat. Hänen val­tava läsnäolonsa voi häkellyttää kokonaisten yliopistojen opettajakun­tia.”  

August StrindberginEmersonin ja Patmoren lisäksi mm. Goethe, Balzac ja Henry James vanhempi ovat omak­suneet paljon Swedenborgin aja­tuksia. Goethen teok­sessa ”Faust näkyy selvästi Arcana Coeles­tian vaiku­tus. Balzac oli tunnetusti Swedenborgin ihai­lija ja kutsui Swedenborgia ”Pohjolan Buddhaksi”. Balzacin ro­maa­nin ”Louis Lambert” päähenkilö kuvaa Sweden­borgin teolo­giaa seuraavasti:  

 
”Hänen teologiansa on ylhäinen, ja hänen uskontonsa ainoa, jonka korkeal­le kehittynyt mieli voi hyväksyä. Hän yksin kykenee saattamaan ihmisen Jumalan yh­teyteen, ja hän herättää janon Häneen. Hän vapauttaa Jumalallisen majesteetin niistä kapaloista, joihin eri uskonsuunnat ovat Hänet käärineet.”  

 
Myös Dostojevskiin Sweden­borg on tehnyt voimakkaan vai­kutuksen. Rikos ja rangaistus ‑romaanissa voi havaita selviä viitteitä vastaavaisuuksien ymmärtämisestä. Aihetta on käsitel­lyt Czeslaw Milosz esseessään ”Dostojevski ja Sweden­borg”. 

 
Swedenborgin kirjallinen tyyli on kiihkottoman asial­lista. Hän ei pyri tekemään vaikutusta tyylillisil­lä keinoilla. Henry James kirjoittaakin:  

 
”Hänen sanansa ovat täynnä totuut­ta yksitoikkoisuuteen asti” (Substance and Shadow)
.  

Vali­tettavasti vain harvat nykyajan psykologeista ovat pereh­tyneet Swedenborgin teoksiin. Kuitenkin amerikkalainen kliininen psykologi Wilson Van Dusen osoittaa vuonna 1975 ilmes­tyneessä Swedenborgin filosofiaa käsittelevässä kirjassaan (The Presence of Other Worlds), että Swedenborg selittää esim. psykoottiset harhat paremmin kuin mikään uuden ajan psykiatrinen suuntaus. 

 
On selvää, että koska Swedenborgin teologian ymmär­täminen vaatii yksilöllistä valaistumista, siitä ei koskaan voi tulla nykyisten uskontojen kaltaista joukkosuggestiota. Nykyi­sin Swedenborgin teologiaan törmäävät lähinnä sellaiset ih­miset, jotka jo varsin kauan ovat etsineet lopullista totuutta. Usein nämä ihmiset ovat noin 25‑30 vuoden ikäisiä. Esi­merkkinä swedenborgilaisesta valaistumisesta otan englantilai­sen St. Johnin kirkkoherran John Clowesin Manches­teristä. Hän oli valaistumisensa aikoihin (v. 1773) hoitanut neljä vuot­ta virkaansa ja etsinyt monta vuotta todellista selkeyttä teo­logiassa. Hänestä tuli myöhemmin useiden Swedenborgin teosten kääntä­jä. Erään ystävänsä kehotuksesta Clowes oli hankki­nut itselleen Swedenborgin juuri ilmestyneen teoksen Vera Chris­tiana Religio. Teos ei kuitenkaan ollut kiinnostanut häntä, vaan se oli saanut maata monta kuukautta hänen kirjastossaan. Eräänä päivänä hän kuitenkin tuli avanneeksi sen ja huomasi kirjassa sanat ”Divinum Humanum” (Jumalallinen Ihminen), joka on Swedenborgin teologian peruskäsitteitä ja tarkoit­taa Herran Jeesuksen Kristuksen Jumalallista Ihmi­syyttä. Clowes oli tuol­loin lähdössä erään ystävänsä luo maaseudulle; hän sulki kirjan hieman ihmeissään oudosta termistä ja lähti matkaan. Seuraavana aamu­na herätessään hän näki häikäisevän valon ja valon keskellä sanat ”Divinum Humanum”. Hän ei muista­nut tuolloin nähneensä sanoja aiemmin ja piti koko näkyä aisti­harhana. Näky ei kuitenkaan poistunut hänen mielestään, vaan vielä seuraavana aamunakin hän näki nuo sanat, nyt jopa aiempaa kirkkaampana. Silloin hän muisti, että nuo sanathan olivat siitä kirjasta, jota hän ennen matkalle lähtöään oli vilkais­sut. Hän hyvästeli heti ystävänsä ja lähti kotimatkal­le lukeakseen kotona tarkemmin tuosta käsitteestä ”Divinum Humanum”. Nopeasti hän luki läpi koko teoksen. Se, miten teos vaikutti häneen, käy ilmi hänen omista muistiin­pa­noistaan: 

 
”Ei mikään kieli voi kuvata sitä iloa, jota tunsin lu­kiessani ensi kerran läpi teoksen Vera Christiana Religio … Oli kuin ilahtuneeseen ymmärrykseeni olisi virrannut jatkuvasti uutta virkistävää valoa avaten sen mietiskelemään viisauden syvimpiä salaisuuksia sel­laisella tavalla ja niin todistusvoimaisesti, etten ollut sellaista aiemmin kokenut.” 

 
Swedenborgilaisella valaistumisella ei ole mitään yhteyttä itämaisten uskontojen valaistumiskokemuksiin, joilla ei ole yhteyttä Jumalaan. Kuitenkin juuri zeniä länsimaihin välittänyt D. L. Suzuki (k. 1966) on kääntänyt Swedenborgia japaniksi. Suo­malainen lääkäri P. A. Koskenhovi käänsi suomeksi Sweden­borgin teoksen ”De Coelo et ejus Mirabilibus, et de Inferno” (Taivas, sen ihmeet ja helvetti, Hyvinkää 1940) sekä teoksen ”De Nova Hierosolyma et ejus Doctrina Coelesti” (Uusi Jerusalem ja sen taivaallinen oppi, Hyvinkää 1938). Lisäk­si Koskenhovi käänsi G. Trobridgen teoksen ”Sweden­borg, Life and Teaching” (Swedenborgin elämä ja opetukset, Salo 1941). C. G. Swan käänsi Swedenborgin teoksen ”Doctrina Vitae pro Nova Hierosolyma” (Elämän oppi Uutta Jerusale­mia varten, Helsinki 1908). Kaikki nämä käännökset ovat valitettavasti puutteellisia eikä enää saatavilla. Nova Hierosolyma ry on julkaissut Swedenborgin teokset ”Aviorakkaus” (Helsinki 2011) ja ”Taivas ja helvetti” (Helsinki 2016). 

 

[2]
Ikonissa Konstantinus Suuri ja kirkkoisät pitelevät Nikean uskontunnustusta. Kuva: Wikipedia.org Nicae Icon.jpg


Vaikka Swedenborgin teokset ovat niin järisyttävä tapahtuma kuin kristittyjen odottama Herran Toinen Tuleminen, ei tätä seikkaa juuri huomioida. Nykyajan kristittyjen johtajat ovat hylänneet Jeesuksen, aivan kuten juutalaisten johtajat hylkäsivät Herran Ensimmäisen Tulemisen. Kristilliset kirkot perustavat edelleen uskonsa Nikean ja Athanasioksen uskontunnustuksiin, jotka ovat ihmisjärjen tuotteita eivätkä Jumalasta, eikä niillä saa yhteyttä Jumalaan ja taivaaseen. Uuden Jerusalemin oppi on kuitenkin ikuinen ja Herran Toisen Tulemisen Kirkko säilyy maan päällä ikuisesti ja on kaikkien kirkkojen kruunu. Danielin kirjan 2. luvun kuvapatsas kuvaa planeettamme kaikkia kirkkoja, minkä patsaan kivilohkare murskaa ja kivestä syntyy Uusi Kirkko maan päälle. Kivilohkare tarkoittaa Jumalallista Totuutta: 

 
”Sinun sitä katsellessasi irtautui kivilohkare – ei ihmiskäden voimasta – ja iski kuvapatsasta jalkoihin, jotka olivat rautaa ja savea, ja murskasi ne. Silloin musertuivat yhdellä haavaa rauta, savi, vaski, hopea ja kulta, ja niiden kävi kuin akanain kesäisillä puimatantereilla: tuuli vei ne, eikä niistä löytynyt jälkeäkään. Mutta kivestä, joka oli kuvapatsaan murskannut, tuli suuri vuori, ja se täytti koko maan.” (Dan. 2: 34, 35). ”Mutta niiden kuningasten päivinä on taivaan Jumala pystyttävä valtakunnan, joka on kukistamaton iankaikkisesti ja jonka valtaa ei toiselle kansalle anneta. Se on musertava kaikki ne muut valtakunnat ja tekevä niistä lopun, mutta se itse on pysyvä iankaikkisesti, niin kuin sinä näit, että kivilohkare irtautui vuoresta – ei ihmiskäden voimasta – ja murskasi raudan, vasken, saven, hopean ja kullan. Suuri Jumala on ilmoittanut kuninkaalle, mitä tämän jälkeen on tapahtuva. Ja uni on tosi ja sen selitys luotettava.” (Dan. 2: 44, 45). 
 

 
Nykyajan kristittyjen pahin virhe on se, että he luulevat pelastuvansa, kunhan vain uskovat Jeesukseen. Nyt kuitenkin Jumala vaatii ihmiseltä myös vuorovaikutusta eli tekoja. Ja tärkein teko on se, että ihminen tekee parannuksen eli tutkii itseään ja tunnustaa syntinsä Jumalalle sekä elää sen jälkeen Kymmenen Käskyn mukaista elämää. Nykyajan kristityt eivät sovella elämäänsä Kymmentä Käskyä eivätkä tee parannusta, joten heidän ikuinen paikkansa on helvetissä. Mutta Swedenborgin kautta tullut uusi elämänoppi pelastaa kaikki sitä noudattavat. 

 
Elämme vaarallista aikaa, jossa juutalainen eliitti eli Siionin Viisaat pyrkivät toteuttamaan Talmudin valheelliset ennustukset eli maailmanvaltauksen ja ihmiskunnan muuttamisen orjalaumaksi. Kun vastustamme koronahuijausta on se kuin hieman avaisimme taivasta. Kun omaksumme Swedenborgin kautta tulleen taivaallisen opin, on taivas kokonaisuudessaan meille auki ja ymmärrämme maailmanhistorian suurimman huijauksen ja myös muut huijaukset. Maailmanhistorian suurin huijaus se on siksi, koska se estää yhteyden Jumalaan ja taivaaseen. 

 
Koronahuijaus on todella vaarallinen, koska sillä yritetään piikittää kaikki kansat, jotta heistä tulisi kasvottomia orjia. Kasvomaskit, sulkutilat, sensuuri, rokotepassit ja vaarallinen piikitys ovat askeleita totaaliselle orjuudelle. Näitä vastaan meidän aitojen kristittyjen tulee taistella. 

Benjamin Kivilohkare, hum. kand., miles Domini 

Nova Hierosolyma ry: https://novahierosolyma.fi/ [3]