- Magneettimedia - https://magneettimedia.com -

Luterilaisuuden loppu ja Uuden Kirkon alku

Reformistiset kirkot, joihin luterilainen kirkkokin kuuluu, ovat totaalisen tuhon partaalla. Niillä ei ole ollut yhteyttä Jumalaan ja taivaaseen satoihin vuosiin, vaan ne ovat jatkaneet olemassaoloaan sosiaalisina laitoksina. Niiden usko perustuu samoihin neljään kohtaan kuin katolinenkin usko eli usko kolmeen jumalaan, perisyntiin Aatamista, Kristuksen ansion syyksilukemiseen sekä vanhurskauttamiseen yksin uskosta, johon viimeksi mainitussa uskonkohdassa katoliset eroavat siinä, että he liittävät uskoon lähimmäisenrakkauden. Luterilainen usko perustuu näin ollen kolmeen uskontunnustukseen eli apostoliseen, Nikean ja Athanosiuksen, joista kaksi jälkimmäistä jakaa Jumalan kolmeksi eri persoonaksi.

[1]
Ikonissa Konstantinus Suuri ja kirkkoisät pitelevät Nikean uskontunnustusta.

Väärä kolminaisuusoppi on se kardinaalivirhe, joka on tuhonnut reformistiset kirkot. Usko, että taivaassa on erillinen Isä Jumala ja Hänen vieressään Poika Jumala, jotka yhdessä lähettävät Pyhän Hengen, joka on kolmas Jumala. Athanosiuksen uskontunnustuksessa kuitenkin mainitaan, että ei saa mainita, että jumalia on kolme, vaan yksi. Näin ihmisellä on ajatuksissaan käsitys kolmesta jumalasta, mutta hän ei saa sanoa, että on kolme jumalaa, vaan että Jumala on yksi. Näin ihmisen puhe ja ajatus eivät vastaa toisiansa ja tästä syystä lopputuloksena on, että ateismi ja naturalismi ovat levinneet laajoihin piireihin.

Reformistiset kirkot kieltävät lähimmäisenrakkauden merkityksen pelastumisessa eli taivaaseen pääsyssä ja julistavat, että ”usko yksin ilman lain tekoja” pelastaa ihmisen. Tässä suhteessa ne eroavat katolilaisista, jotka liittävät lähimmäisenrakkauden uskoon pelastumisessa. Tällainen usko ilman lähimmäisenrakkautta on Ilmestyskirjan lohikäärme ja peto, joka vie tuhoon siihen uskovan. Jumalallisen Kaitselmuksen laki on, että usko ja lähimmäisenrakkaus kuuluvat yhteen. Usko ilman lähimmäisenrakkautta on kuin talvinen valo ilman auringon lämpöä, missä kaikki elämä lakkaa olemasta. Uskon ja lähimmäisenrakkauden yhdistys on kuin auringon valo keväällä, mihin on liittynyt lämpöä, mikä saa luonnon heräämään henkiin.

Myös katolinen kirkko on saastunut mm. siten, että pyhimyksiä palvotaan, papeilla on synninpäästöoikeus, neitsyt Maria on nostettu lähes jumalalliseksi olennoksi ja väärää kolminaisuusoppia saarnataan. Mutta katolilaisilla on rippi, joka velvoittaa heitä tutkimaan syntejään ja tunnustamaan syntinsä papille. Näin katolilaisilla on helpompi päästä taivaaseen kuin esim. luterilaisilla, koska omien syntien tunteminen ja niistä luopuminen on avain taivaaseen. Reformistiset kirkot luottavat siihen, että pelkkä usko riittää pelastukseen. Katoliset vaativat lisäksi hyviä töitä eli liittävät lähimmäisenrakkauden uskoon, mikä on pelastumisen edellytys. Reformistiset kirkot pitävät ihmistä passiivisena pelastumisessa ja luottavat siihen, että pelkkä usko pelastaa heidät.

1700-luvulla oli henkimaailmassa suuri mullistus, jossa tapahtui niin sanottu Viimeinen Tuomio. Tällöin henkimaailmassa olevat ihmiset lajiteltiin taivaaseen ja helvettiin menijöiksi. Tämä tapahtui maanpäällistä aikaa vastaten vuonna 1757. Tällöin Herra loi uuden taivaan ja uuden helvetin, joihin kerättiin kaikki Jeesuksen ajoista asti henkimaailmassa olevat kristityt, joita ei ollut heitetty vielä taivaaseen tai helvettiin. Tällöin toteutui Ilmestyskirjan ennustus luvussa 21: ”Ja minä näin uuden taivaan ja uuden maan” (Ilm. 21:1).

[2]
Viimeinen tuomio: Fresko. Michelangelo, 1537-1541.

Uusi maa tarkoittaa Uutta Kirkkoa maan päällä. Uusi taivas tarkoittaa siis henkisessä maailmassa olevaa taivasta eikä maallista näkyvää taivasta. On olemassa henkinen maailma, johon kuuluvat henkimaailma, taivaat ja helvetit. Raamatun tekstit tarkoittavat kaikki henkisiä asioita, joita maalliset asiat vastaavat eli symbolisoivat.

Viimeinen tuomio antoi ihmisille uudenlaisen vapauden, mutta ihmiset eivät käyttäneet sitä itsetutkisteluun, vaan tieteen ja maallisen ymmärryksen lisäämiseen. Näin alkoi planeetan teollistuminen. Tätä maallisen älykkyyden lisäämistä ja teollistumista on jatkunut tähän päivään saakka. Siitä on ollut seurauksena luonnontieteiden ja maallisten koneiden ja apparaattien kehittyminen. Mutta henkisesti ihmiskunta on vajonnut yhä syvemmälle helvettiin. Tästä on ollut seurauksena juutalaisten kohoaminen maailman johtajiksi. Ilmestyskirja ei kerro mitään juutalaisten roolista ihmiskunnalle, koska Raamattu kuvaa vain henkisiä asioita. Juutalaiset ovat olleet Jeesuksen jälkeen perkeleen palvojia ainoana päämääränään nyt niin kuin Jeesuksen aikanakin maailman valtaus.

Nykyajan kristityt odottavat Viimeistä Tuomiota ja Jeesuksen toista tulemista, mutta eivät tiedä, että ne tapahtuivatkin jo 1700-luvulla. Se, miksi ihmiset eivät tiedä tätä, johtuu siitä, etteivät nykyajan ihmiset elä Jumalan Käskyjen mukaan ja ainoastaan Jumalan Käskyjen mukaan elävillä ihmisillä henkinen mieli avautuu ja vain sellaiset ihmiset oppivat tuntemaan totuuden. ”Usko ilman lain tekoja” on sulkenut ihmisten henkisen näön eivätkä he ymmärrä henkisiä totuuksia, vaikka niiden ymmärtäminen on täysin mahdollista nykyihmiselle. Nykyajan psykologia eli sielutiede ei tiedä edes henkisen maailman olemassaoloa eikä näin opeta ihmistä totuuksien ymmärtämisessä. Psykologia ja psykiatria ovat materialistisia tieteitä, jotka aiheuttavat vain haittaa ihmisille: sielun funktioita ei tunneta.

Pieni yhteenveto henkisestä maailmasta: henkiseen maailmaan kuuluvat henkimaailma, johon ihminen heti kuoleman jälkeen siirtyy ja jossa henkiä koulutetaan taivasta ja helvettiä varten; taivas, johon päätyvät henkimaailmasta ne, jotka rakastivat totuutta ja hyvyyttä enemmän kuin omia maallisia etujaan; helvetti, johon joutuvat ne, jotka ajattelivat kaikessa vain omia maallisia etujaan. Ihmisellä on kolme mielen astetta, joista ensimmäinen avautuu jo lapsena, mutta toinen ja kolmas vasta, kun ihminen uskoo Jumalaan ja elää Hänen Käskyjensä mukaisesti. Koska nykyihmisistä tuskin kukaan elää Käskyjen mukaisesti, niin vain harvat aikuiset pääsevät taivaaseen. Kaikki lapset pääsevät kuitenkin taivaaseen ja heidät koulutetaan siellä enkeleiksi. Mielen asteet ovat luonnollinen, joka siis avautuu kaikilla, spirituaalinen ja coelestiaalinen eli taivaallinen. Jotka rakastavat totta sen vuoksi, että se on totta, ovat sellaisia, joiden spirituaalinen mielen aste avautuu, jos he myös uskovat Jumalaan.

Miksi nykyisin juuri kukaan ei tiedä, että Herran Toinen Tuleminen ja Viimeinen Tuomio tapahtuivat 1700-luvulla? Ensiksikin eivät katolinen kirkko eivätkä reformistiset kirkot hyväksyneet Uutta Ilmoitusta, sillä se paljasti, ettei heillä ollut enää yhteyttä Jumalaan eikä taivaaseen. Toiseksi koska Uuden Ilmoituksen voi ymmärtää vain henkilö, joka rakastaa totta sen tähden, että se on totta, ja tällaisia ihmisiä on harvassa. Kolmanneksi, koska vallitsevat kristilliset kirkot ja lahkot saarnasivat pelastusta pelkän uskon avulla ja ihmisen spirituaalinen mieli voi aueta vain silloin kun uskoon liittyy lähimmäisenrakkautta. Koska katoliset palvovat pyhimyksiä ja neitsyt Mariaa, eivätkä Herraa Jeesusta Kristusta. Lisäksi ateismi ja usko luonnon kaikkivoipaisuuteen on niin laajalle hyväksytty. Kuitenkin jokainen pelastuu, kun hän kääntyy pois synnistä ja uskoo Jumalan olemassaoloon. Ilman parannusta, johon kuuluu itsetutkistelu, ei spirituaalinen mieli avaudu.

[3]

Vääryyden tunnusmerkit luterilaisessa kirkossa Suomessa:

1) Luterilainen kirkko opettaa väärää kolminaisuuden oppia eli oppia kolmesta jumalasta, joka oppi sulkee taivaan ihmiseltä, joka on sen omaksunut. Oikea Uuden Kirkon oppi opettaa, että on vain yksi Jumala, jossa on Kolminaisuus siten, että Isä on Jeesuksen sielu, Poika Hänen kirkastettu ruumiinsa ja Pyhä Henki tästä kirkastetusta ruumiista uloskäyvä Jumaluus. Eli Jumalalla on sielu, ruumis ja uloskäyvä toiminta aivan kuten luomallaan kuvallaan ihmisellä.

2) Luterilainen kirkko opettaa, että ihminen pelastuu yksin uskosta eikä korosta Käskyjen merkitystä. Todellisuudessa Käskyt ovat ainoa tie taivaaseen. Jeesus: ”Mutta jos tahdot päästä elämään sisälle, niin pidä käskyt.” (Matt. 19: 17) ja ”Jolla on minun käskyni ja joka ne pitää, hän on se, joka minua rakastaa; mutta joka minua rakastaa, häntä minun Isäni rakastaa, ja minä rakastan häntä ja ilmoitan itseni hänelle.” (Joh. 14: 21).

3) Luterilainen kirkko ei saarnaa parannuksen tekoa eikä tiedä mitä todellinen parannus tarkoittaa.

Todellinen parannus tapahtuu, kun ihminen tutkii omia tekojaan ja tunnistaa syntinsä, pyytää niitä anteeksi Herralta Jeesukselta Kristukselta ja aloittaa Kymmenen Käskyn mukaisen elämän.

4) Luterilainen kirkko on omaksunut monia virheellisiä käsityksiä, jotka eivät ole Raamatun mukaisia. Tällaisia ovat mm. naispappeus, homoseksuaalisuuden hyväksyminen ja yleinen pride-myönteisyys eli seksuaalisten poikkeavuuksien ihannointi. Suomen evankelis-luterilainen kirkko oli Priden virallinen tukija vuonna 2019.

Ajankohtaisista tunnusmerkeistä voin mainita koronainjektioiden suosimisen eli hyväksyntä tappaville myrkkypiikeille.

5) Teologisesti vielä opettaminen väärää sovitusoppia. Jeesus ei sovita ihmisen syntejä, vaan Hän auttaa ihmistä parantumaan niistä parannuksen teon avulla. Luterilainen kirkko on todella sokea ja palvelee taivaan asemasta helvettiä.

6) Luterilainen kirkko suhtautuu myönteisesti juutalaisiin ja Israeliin, jotka ovat lihaksi tullut perkele, kuten Martti Luther heitä nimitti.

7) Luterilainen kirkko ei opeta mitään taivaasta ja helvetistä, joihin ihmiset joutuvat kuolemansa jälkeen.

Mitä sitten ovat Viimeinen Tuomio, Jeesuksen Toinen Tuleminen ja Uusi Kirkko? Viimeinen Tuomio samoin kuin aikaisemmat Viimeiset Tuomiot tapahtui henkimaailmassa, johon jokainen ihminen joutuu kuoleman jälkeen. Sinne oli kerääntynyt hyvien ihmisten lisäksi sellaisia kristittyjä, jotka olivat ulkonaisesti hyviä, mutta sisäisesti pahoja. Nämä sisäisesti pahat olivat luoneet henkimaailmaan näennäistaivaita, joilla oli yhteys helvettiin. Näitä taivaita tarkoittaa Ilmestyskirjan ”ensimmäisellä taivaalla” (Ilm. 21:1). Jumala erotti näistä ”taivaista” hyvät henget taivaaseen ja pahat helvettiin. Tämä oli Viimeinen Tuomio. Mainittakoon, että jokaiseen ihmiseen on liitetty kaksi hyvää ja kaksi pahaa henkeä henkimaailmasta, vaikka ihminen ei näitä huomaa tai tunne. Samoin eivät henget tiedä olevansa ihmisen yhteydessä.

Jeesuksen Toinen Tuleminen tapahtui seuraavasti: Jumala valitsi tähän tehtävään ruotsalaisen papin pojan Emanuel Swedenborgin (1688-1772), jota Hän koulutti lapsesta alkaen. Hän johdatti Emanuelin ensiksi tiedemieheksi, joka hallitsi latinan, heprean ja kreikan. Emanuel ylitti tieteessä kaikki aikalaisensa ja hän julkaisi päteviä teoksia luonnontieteiden alalla noin kaksi hyllymetriä latinaksi kirjoitettua tekstiä. Hän oli aikaansa edellä mm. aivofysiologiassa.

[4]
Emanuel Swedenborg (1688-1772).

Sen jälkeen Hän ilmestyi Emanuelille huhtikuussa 1745. Tästä ilmestyksestä hän kertoi ystävälleen Kamreeri Carl Robsahmille. Swedenborg kertoi mm. seuraavan:

”Ruokaillessani eräässä lontoolaisessa majatalossa näin näyssä miehen, joka sanoi minulle: ’Älä syö liikaa!’ Hämmästyin suuresti. Menin majapaikkaani, ja yöllä sama mies ilmestyi minulle jälleen, mutta enää en säikähtänyt. Hän sanoi minulle olevansa Herra Jumala, maailman Luoja ja Vapahtaja, ja että Hän oli valinnut minut selittämään ihmisille Sanan henkisen merkityksen, ja että Hän itse selittäisi minulle, mitä minun siitä asiasta tulisi kirjoittaa. Samana yönä minulle avautui myös henkinen maailma – taivas ja helvetti – niin että tulin täydellisesti vakuuttuneeksi molempien niiden todellisuudesta ja tunsin niissä monia tuttaviani erilaisissa elämäntiloissa. Siitä päivästä lähtien jätin kaiken maallisen tieteen tutkimisen ja työskentelin henkisten asioiden parissa, kuten Herra oli käskenyt. Tämän jälkeen Herra joka päivä monta kertaa avasi henkisen näköni, niin että keskellä päivää voin nähdä toiseen maailmaan ja täysin valveilla ollen voin keskustella enkelien ja henkien kanssa.”

Tämän ilmestyksen jälkeen Swedenborgin kauan kestänyt tieteellinen kausi päättyi. Tämän jälkeen hän ei ollut enää vain tiedemies, vaan valaistunut opettaja, joka tyynesti ja kirkkaasti toi esiin lukemattomia spirituaalisia uusia totuuksia. Hänen teologiset teoksensa, jotka ovat siis Herran Toinen Tuleminen eli Sanan sisäisen merkityksen ilmoittaminen, käsittävät noin kaksi hyllymetriä latinaksi kirjoitettua tekstiä. Ne paljastavat perusteellisesti henkisen maailman rakenteen ja olemuksen. Hän tapasi ja keskusteli henkimaailmassa sekä taivaissa ja helvetissä olevien henkien kanssa tuhansia kertoja. Hän kirjoitti myös puhtaasti teologisia kirjoja, joissa esitetään Uuden Kirkon eli Uuden Jerusalemin oppi kirkkaasti ja perusteellisesti. Uskallan väittää, että Swedenborgin teokset ovat maailmanhistorian vaikuttavin kirjallinen luomus Raamatun jälkeen. Mm. August Strindberg kirjoittaa:

”Swedenborgin teokset ovat mittaamattoman laajat, ja hän on antanut vastauksen kaikkiin kysymyksiini, kuinka kiperiä ne sitten ovat olleetkin” (Legendoja).

Swedenborgin teokset ovat vaikuttaneet moneen älykkääseen ajattelijaan. Ralph Emerson kuvaa Swedenborgia teoksessaan ”Suuria miehiä” osuvasti:

”Hän on yksi kirjallisuuden mammuteista ja mastodonteista, eivätkä hänen suuruuttaan kykene mittaamaan edes tavallisten oppineiden tieteelliset seurat. Hänen valtava läsnäolonsa voi häkellyttää kokonaisten yliopistojen opettajakuntia.”

Balzac oli tunnetusti Swedenborgin ihailija ja kutsui Swedenborgia ”Pohjolan Buddhaksi”. Balzacin romaanin ”Louis Lambert” päähenkilö kuvaa Swedenborgin teologiaa seuraavasti:

”Hänen teologiansa on ylhäinen, ja hänen uskontonsa ainoa, jonka korkealle kehittynyt mieli voi hyväksyä. Hän yksin kykenee saattamaan ihmisen Jumalan yhteyteen, ja hän herättää janon Häneen. Hän vapauttaa Jumalallisen majesteetin niistä kapaloista, joihin eri uskonsuunnat ovat Hänet käärineet.”

Myös Dostojevskiin Swedenborg on tehnyt voimakkaan vaikutuksen. Rikos ja rangaistus -romaanissa voi havaita selviä viitteitä vastaavaisuuksien ymmärtämisestä. Aihetta on käsitellyt Czeslaw Milosz esseessään ”Dostojevski ja Swedenborg”.

Swedenborgin kirjallinen tyyli on kiihkottoman asiallista. Hän ei pyri tekemään vaikutusta tyylillisillä keinoilla. Henry James kirjoittaakin:

”Hänen sanansa ovat täynnä totuutta yksitoikkoisuuteen asti” (Substance and Shadow).

Valitettavasti vain harvat nykyajan psykologeista ovat perehtyneet Swedenborgin teoksiin. Kuitenkin amerikkalainen kliininen psykologi Wilson Van Dusen osoittaa vuonna 1975 ilmestyneessä Swedenborgin teologiaa käsittelevässä kirjassaan (The Presence of Other Worlds), että Swedenborg selittää esim. psykoottiset harhat paremmin kuin mikään uuden ajan psykiatrinen suuntaus.

Uusi Kirkko syntyi 1700-luvun lopussa pienistä kuppikunnista, eikä siitä koskaan tullut laajaa kansainvälistä kirkkoa, kuten voisi olettaa. Britanniaan ja USA:han perustettiin 1800-luvulla seurakuntia ja joitakin pieniä seurakuntia on ympäri maailmaa. Mutta varsinainen Uusi Kirkko on vielä lapsenkengissä ja odottaa tulemistaan kaikkien kansojen kirkoksi, kuten Swedenborg ja Raamattu ennustavat. Swedenborg on tärkeämpi kuin apostolit ja profeetat, koska hänen kynänsä kautta tapahtui Herran Toinen Tuleminen. Se tapahtui, kun Jumala avasi hänen ymmärryksensä käsittämään Sanan sisäiset merkitykset.

Miksi Swedenborgin teoksia ei lueta nykyisin? Yksi syy on siinä, että hän paljastaa juutalaisen kansan luonteen. Hän kirjoittaa:

”Se on sellainen kansa, että se on täysin erilainen muista kansoista, ja että siihen kansaan on iskostettu yritys tuhota ja vääristää kaikki mikä kuuluu yhteiskuntaan, ja milloin vain tilaisuus tarjoutuu, he osallistuvat sellaiseen toimintaan eivätkä saa mistään muusta niin suurta iloa kuin järjestyksen lakien eli siis yhteiskunnan lakien tuhoamisesta, sillä heillä on sisäistetty viha itse Järjestystä kohtaan, joka on Herra. Tästä minulla on paljon kokemuksia.” (Spiritual Diary, nro 2260).

”Että Juudas petti Hänet, tarkoittaa, että Hänet petti juutalainen kansa, sillä tätä kansaa Juudas edustaa.” (Doctrina Novae Hierosolymae de Domino, nro 16).

”Kuinka erheellisesti kristityt ajattelevat, kun he uskovat, että kirkon lopussa juutalainen kansa kääntyy ja valitaan ennen kristittyjä, ja vielä enemmän erehtyvät ne, jotka uskovat siihen, että Messias eli Herra ilmestyy heille suurena profeettana ja ihmeidentekijänä ja tuo heidät takaisin Kanaanin maahan. Mutta tähän erheeseen lankeavat ne, jotka Juudaksella, Israelilla ja Kanaanin maalla ajattelevat näitä vain kirjaimellisessa merkityksessä eivätkä tiedä mitään Sanan sisäisestä merkityksestä.” (Arcana Coelestia, nro 4847).

”Juutalainen ja israelilainen kansa oli sellaista, että heti kun he havaitsivat vihamielisyyttä vieläpä tovereissaan, he uskoivat, että he voivat laillisesti käsitellä heitä julmasti eikä ainoastaan tappaa heitä, vaan myös jättää heidät villien petojen ja lintujen saaliiksi. Tämä siksi, että Herrasta virtaava armo kääntyi heissä julmuudeksi.” (Arcana Coelestia, nro 3605).

Juutalaiset hallitsevat nykyisin planeettaamme ja he eivät halua, että heidän todellinen luonteensa paljastetaan. Toinen syy on aikamme materialismi, jolloin ei tunneta henkisen maailman olemassaoloa. Swedenborg selittää henkisen maailman olemuksen perusteellisesti teoksissaan. Luterilainen kirkko ei saarnaa juuri lainkaan henkisestä maailmasta ja uskoo naurettavaan käsitykseen, että Viimeisellä Tuomiolla ihmiset nousevat ylös ruumiillisesti ja että näkyvä maailma tuhoutuu. Tosiasia on, että Viimeinen Tuomio tapahtui jo vuonna 1757. Kolmas syy on siinä, että ihmisen kahdesta sisäisemmästä mielenkerroksesta ei ole mitään tietoa. Ilman sisäisen mielenkerroksen avautumista ei kukaan voi ymmärtää spirituaalisia asioita. Spirituaalinen mielenkerros avautuu vain tekemällä parannuksen ja elämällä Kymmenen Käskyn mukaisesti.

Luterilainen kirkko aiheuttaa valtavaa tuhoa opettamalla, että ihminen pelastuu yksin uskon avulla. ”Uskoon tuleminen” on usein suggestio, jolla ei ole mitään tekemistä todellisen uskon kanssa. Myös Jeesuksen pelastustoiminta käsitetään väärin. Katsotaan, että Jeesus ”sovitti maailman verellään”. Sovitusoppi on helvetistä, eikä Jeesus mainitse siitä sanaakaan evankeliumeissa. Jeesus ei sovittanut kenenkään syntejä, vaan Hän pelasti maailman voittamalla helvetit, jotka estivät ihmisten uudestisyntymistä. Jeesuksen pelastustoiminnan jälkeen jokaisella planeettamme ihmisellä on mahdollisuus uudestisyntymiseen, joka tapahtuu, kun hän kääntyy pois pahuudestaan ja pyytää anteeksi ja voimaa Jeesukselta elämiseen Kymmenen Käskyn mukaisesti.

Kymmenen Käskyn merkitykset lyhyesti:

1. Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka vein sinut pois Egyptin maasta, orjuuden pesästä. Älä pidä muita jumalia minun rinnallani.

Selitys: Rakasta Jumalaasi siten, että aina valitset kaikkien näiden käskyjen noudattamisen etkä tee syntiä eli et jätä niitä noudattamatta. Jumala on Kaikkivaltias, Kaikkitietävä ja Läsnä Kaikkialla, joten valitse Hänet parhaimmaksi ystäväksesi. Hänen nimensä nykyään on Herra Jeesus Kristus, jossa Isä on Hänen sielunsa, Poika Hänen ruumiinsa ja Pyhä Henki Hänestä lähtevä Jumaluus. Pidä Häntä kaikkein tärkeimpänä asiana elämässäsi. Kutsu Häntä Herraksi aina kun tarvitset apua ja aina kun haluat kiittää Häntä.

2. Älä turhaan lausu Herran, Sinun Jumalasi nimeä, sillä Herra ei jätä rankaisematta sitä, joka hänen nimensä turhaan lausuu.

Selitys: Älä ajattele pilkallisesti Jumalastasi, vaan kunnioita Hänen Pyhää nimeänsä varoen käyttämästä sitä väärin missään tilanteessa, esimerkiksi kirotessasi tai puhuessasi epäasiallisesti. Hän on Sinun paras ystäväsi, jota sinun tulee kunnioittaa. Herrasta käytetään monia nimiä kuten esimerkiksi Herra Jeesus Kristus, Jehova, Jumala, Isä Jumala, Pyhä Henki, Herra Sebaot jne.

3. Muista pyhittää lepopäivä.

Selitys: Vietä yksi päivä viikossa omistaen osan päivästä rukoilemiselle ja Jumalan Sanan ja pyhien kirjoitusten lukemiselle sekä lähimmäisesi auttamiselle.

4. Kunnioita isääsi ja äitiäsi, että kauan eläisit siinä maassa, jonka Herra, sinun Jumalasi, sinulle antaa.

Selitys: Kunnioita vanhempiasi ja maallista esivaltaa eli kaikkia viranomaisia. Kunnioita ylinnä kaikkea Jumalaa ja kirkkoa, jotka ovat sinun todelliset isäsi ja äitisi.

5. Älä tapa.

Selitys: Älä tapa tai vahingoita ruumiillisesti toista ihmistä äläkä mustaa hänen mainettansa, sillä se on sosiaalista tappamista. Älä vihaa ketään ihmistä, vaan ajattele, että kaikkia tulee rakastaa, mutta pahat teot sinänsä saa tuomita.

6. Älä tee huorin.

Selitys: Älä vahingoita toisen avioliittoa tekemällä huorin äläkä ajattele pahaa avioliitosta, joka on Herran asettama. Vältä kaikkea epäsiveellistä ajatuksissasi, puheissasi ja teoissasi.

7. Älä varasta.

Selitys: Älä varasta äläkä hanki mitään epärehellisillä keinoilla. Älä laiminlyö maksujasi tai velkojasi äläkä toimi missään asiassa vilpillisesti.

8. Älä sano väärää todistusta lähimmäisestäsi.

Selitys: Älä todista väärin oikeudessa tai viranomaisen edessä. Älä valehtele, älä petä äläkä teeskentele.

9. Älä himoitse lähimmäisesi huonetta.

Selitys: Älä kiinny liikaa maallisiin asioihin, rahaan, omaisuuteen tai aistillisiin nautintoihin.

10. Älä himoitse lähimmäisesi vaimoa äläkä hänen palvelijaansa, palvelijatartaan, härkäänsä, aasiansa äläkä mitään, mikä on lähimmäisesi omaa.

Selitys: Älä yritä hallita lähimmäistäsi sinun itsekkäiden etujesi vuoksi. Älä yritä alistaa lähimmäistäsi valtasi alle, vaan kunnioita hänen itsenäisyyttänsä.

Kaikkia kymmentä käskyä koskee sääntö: Syntiä on näiden käskyjen laiminlyöminen. Valintatilanteessa valitse käskyn noudattaminen synnin tekemisen asemasta. Tällä tavalla rakastat Jumalaasi. Muuta rakkautta Jumalasi ei sinulta vaadi, kuin että noudatat Hänen käskyjänsä. Käskyjä tulee noudattaa siksi, että ne ovat Jumalan Käskyjä, ei ainoastaan siksi, että ne ovat yhteiskunnallisia ja moraalisia normeja.

Benjamin Kivilohkare, miles Domini

Tiedostoja ja kirjallisuutta

https://novahierosolyma.fi/ [5]

http://novahierosolyma.fi/VOITTO-PERKELEEST%C3%84-Kymmenen-K%C3%A4skyn-avulla.php [6]

Swedenborgin teologiset teokset englanniksi netissä:

https://newchristianbiblestudy.org/swedenborg/ [7]