- Magneettimedia - https://magneettimedia.com -

Gilad Atzmonin haastattelu (2011); Silvia Cattori haastattelee

Magneettimedia julkaisee Gilad Atzmonin haastattelun suomennoksen tiivistettynä referaattina.  

Toisin kuin heimokeskeinen juutalaisuus, islamissa ja kristinuskossa pätevät universaalit lait tai määräykset. Kristinuskon kautta on yritetty antaa yleismaailmallisia vastauksia, keskittymättä ylläpitämään heimon ylivertaista asemaa muiden kustannuksella

Gilad Atzmon

Johdanto 

Silvia Cattori on Sveitsiläinen journalisti, joka kirjoittanut laajasti Kaakkois-Aasian ja Intian valtameren alueen diplomaattisista suhteista, ja sen tilanteesta yleensä. Hän oli todistamassa Israelin operaatioita eli “terrorismia” vastaan, Israelin Länsirannalla suorittaman “suojaava kilpi” -operaation johdosta. Siitä alkaen Cattori on omistautunut globaalisti palestiinalaisten kärsimyksien tunnetuksi tekemiseen Israelin miehityksessä. 

Vuonna 2011 Silvia Cattori haastatteli israelilaista Gilad Atzmoniahänen kirjoittamansa kirjan The Wandering who(Kuka on vaeltava?) johdosta. 

Atzmon tutkii kirjoittamassaan teoksessa Wandering Who? Juutalaiseen identiteettiin liittyvää politiikkaa, modernia juutalaista ideologiaa ja populaarikulttuuria tieteellisten kirjoituksien avulla. Atzmon on yrittänyt esittää ajatuksiaan, piittaamatta juutalaisesta tapakulttuurista, ja sen tabuista. Hänen tyylinsä on innovatiivinen, raikas ja alati tiedostava. Lyhyesti kirja on tutkimus juutalaisesta identiteetistä. 

Gilad Atzmon on kutsunut itseään ‘ylpeäksi itseään vihaamaksi juutalaiseksi’. 

Nykyisin Lontoossa asuva Gilad Atzmon on maailmankuulu saksofonisti ja hänen kirjoittamiaan novelleja on käännetty 22 kielelle. käännetyn kahden novellin kirjoittaja. 

Hän lähti Israelista vuonna 1994 sen jälkeen kun palvelu Israelin armeijassa oli tehnyt hänet vakuuttuneeksi, että Israelista oli tullut rasistinen, militarisoitunut valtio, joka oli uhka maailmanrauhalle. 

Huomiot

Huomionarvoista kuitenkin on, että juutalaisten valta voidaan nujertaa luonnon maailmassa ainoastaan Jumalan voimalla oikean uskonnon avulla, ja sellainen on Emanuel Swedenborgin [1] teosten kautta ilmestynyt todellinen kristillinen uskonto, joka paljastaa perkeleen kaikki juonet sekä tekee kannattajansa älykkäämmiksi kuin juutalaiset. Tälle nettisivulle, Islam Radio [2], on koottuna useilla eri kielillä juutalaiseliitin juonittelevat pyrkimykset kohti totaalista maailmanvaltaa. Juutalaisuus perustuu Talmudin [3]  oppeihin, mitkä sitovat käyttäjänsä syvimpien helvettien virtaukseen. Talmud on siis perkeleen käsikirja. Tästä johtuen on helppo päätellä millaisia ovat Talmudin noudattajat; he ovat vain ulkoisen olemuksensa  puolesta tavallisia ihmisiä. 

Koska asianlaita on näin, ei esimerkiksi Gilad Atzmon luonnollisena tai aistillisluonnollisena ihmisenä voi ymmärtää juutalaisten ja erikoisesti juutalaiseliitin sisäisintä luonnetta. Hän voi tarkastella juutalaistoimijoiden pahuutta ja rikollisuutta ainoastaan moraalisen humanitäärisesti. Vain Jumalan valaisemat ihmiset, jotka noudattavat todellista kristinuskoa voivat tämän juutalaisverkostossa olevien syvimmät tarkoitusperät ymmärtää. 

Markku Juutinen

Gilad Atzmonin haastattelu (2011); Silvia Cattori haastattelee 

Silvia Cattori: ”Kuka on vaeltava?” – Mitä tähän provosoivaan otsikkoon kätkeytyy?  

Gilad Atzmon: ”Kuka on vaeltava?” Teoksessa yritän etsiä syvempää ymmärrystä juutalaisesta kulttuurista ja juutalaisesta identiteettipolitiikasta. Tarkoituksena on paljastaa asioita, joita useimmat meistä haluavat välttää. Kolme vuotta sitten israelilainen historioitsija Shlomo Sand julkaisi edistyksellisen kirjoituksensa juutalaisten historiasta ihanteellisena kertomuksena. 

Kirjassani olen yrittänyt laajentaa Sandin tehtäväkenttää pidemmälle ja samalla käsitellä juutalaisten ongelmallista asennoitumista historiaansa ja kulloinkin vallitsevaan aikaansa yleensä. Viisi vuotta sitten amerikkalaiset tutkijat Mearsheimer ja Walt julkaisivat korvaamattoman tutkimuksen Israelin-lobbysta Yhdysvalloissa. 1 [4] Tarkoitukseni on jatkaa heidän tutkimuksiaan siitä, mihin he ne päättivät. Yritän selittää, miksi lobbaus on luontaista juutalaiselle politiikalle ja kulttuurille. 

Kaksi vuosikymmentä sitten Israel Shahak julkaisi mullistavan tutkimuksensa Talmudista. Haluan myös jatkaa hänen tutkimustaan paneutumalla syvällisesti rasistisiin sekä ei-juutalaisia vastustaviin asenteisiin, jotka luontaisena osana sijoittuvat juutalaiseen maalliseen identiteettipolitiikkaan. Tähän identiteettipolitiikkaan sisältyy muiden muassa sionismi, juutalainen sosialismi ja jopa juutalainen anti-sionismi. Kirjassani olen tavoitellut pöyhiä kaikkia niitä tavanomaisia käsityksiä, jotka sisältyvät juutalaisten identiteettipolitiikkaan. 

Silvia Cattori: ”Kuka on vaeltava?” on erittäin vaikuttava todistus. Jopa niin vaikuttava, että edes vastustajat eivät sitä saata sivuuttaa. Tietääkseni kukaan ennen sinua ei ole selittänyt niin kursailematta tiettyjä Israelin ja Palestiinan suhteisiin liittyviä kysymyksiä. Analyysisi on merkittävä niille kaikille, jotka haluavat ymmärtää, mitä tietyt eturyhmät haluavat kätkeä, ja miksi he tahtovat kätkeä? Tämän kyllä luulisi herättävän ihmiset havaitsemaan pimennossa pidetyt asiat kirkkaammin, ja jopa hämmentymään niistä. Tällä tietysti tarkoitetaan niin sanottuja ”edistyksellisiä” piirejä.  

Gilad Atzmon: Paljon kiitoksia tuestasi ja kohteliaisuudestasi.  

Silvia Cattori: Kuitenkin olet astumassa miinakentälle. Saatetaan ajatella, että julkaisetko ajatuksiasi ja suunnitelmiasi häveliäisyydestä entistä israelilaisuuttasi kohtaan.  

Gilad Atzmon: Tuo oli hyvä huomio. Luulisin, että olen tuntenut tietyssä elämäni vaiheessa sekä häpeää että syyllisyyttä. Jo useita vuosia sitten tajusin, että syyllisyyden tunteella on merkitystä vain siinä tapauksessa, kun siitä tunnetaan vastuuta. Sen sijaan tällaista vastuuta karttaen muun muassa muutamat anti-sionisti juutalaiset iloisesti sekä autuaallisesti julistavat, ettei Israelin rikoksia ole tehty “heidän nimissään”. Kuitenkin tunnen olevani vastuussa Israelin tekemistä rikoksista, vaikka en ole asunut siellä kovinkaan monta vuotta. Olen niistä (rikoksista) hyvin huolissani.  

Silvia Cattori: Voidaanko ajatella, että kirjoittamasi kirjan, “Kuka on vaeltava?”  välityksellä  pyrit irrottautumaan “heimosi” pahoista teoista, ja siten henkilökohtaisesti pisteyttämään itsesi nuhteettomampana.  

Gilad AtzmonTarkentaen kysymyksessä ei oikeastaan ole kritiikki “heimoa” kohtaan, vaan rodullisesti suuntautunutta heimokuntaisuutta (tribalismi)vastaan. Heimokuntaisuus nimittäin muodostaa juutalaisen identiteettipolitiikan ytimen.    

___________ 

*) Tribalismi eli heimokuntaisuus on ajattelutapa, jossa ryhmän jäsenet käyttäytyvät ja ajattelevat lojaalisti omaa heimoaan tai sosiaalista ryhmäänsä kohtaan.X 

Silvia Cattori: Voidaanko ajatella, että uudistusmielisyyteesi on kannustanut tahtosi varoittaa ihmiskuntaa todellisesta vaarasta eli juutalaisesta ideologiasta? 

Gilad AtzmonOlen ennen muuta hyvin huolestunut kyseisestä ideologiasta. Väitän myös, että tähän ideologiaan tai sen seurauksiin eivät liity vain palestiinalaiset. Lähes kauhulla ajattelen juutalaisten hellittämätöntä lobbaustoimintaa ja sen epävakauttavaa vaikutusta maailmanlaajuisesti. Erittäin huolestuttavaa on se, että Amerikan juutalaisten lobbausjärjestö American Jewish Committee (AJC)* tukee politiikkaa, joka pyrkii synnyttämään sodan Irania vastaan. Lisäksi seuraan myös vasemmisto juutalaisten aktiviteetteja ja täytyy sanoa, että olen levoton havainnoistani näiden vasemmistolaisten suhteen.  

________ 

*)(AJC) on yksi länsimaiden vanhimmista aktiivisista juutalaisista lobbausjärjestöistä. Sen keskeisimpiä pyrkimyksiä on vaalia nationalismia Israelissa mutta monikulttuurisuutta valkoisissa länsimaissa [5]. (Suomentajan huomautus.) 

Silvia Cattori: Oletko kirjassasi koittanut selittää lukijoillesi sitä, miksi Israelin harjoittamaa politiikkaa vastaan on niin vaikeaa taistella?  

Gilad Atzmon: Juutalaisvaltion taistelu etuisuuksiensa puolesta tarkoittaa yksinkertaisesti avointa konfliktia maassa. Tämä konflikti on seurausta siitä, että Israel on kytkeytynyt voimakkaaseen lobbaukseen, ja on vahvasti siihen sitoutunut. Toisaalta olemme tekemisissä äveriäitten sionististen instituutioiden kanssa; mutta yhtäältä painostajana, siis johdattelevana voimana, on niin sanoaksemme juutalainen ”progressiivinen” (“edistyksellinen”) verkosto, joka ensisijaisesti huolehtii yhteyksien pidosta. Huomion arvoista on, että toisin kuin julkisesti toimivat sionistit, juutalaiset anti-sionistit, pyrkivät samoihin tavoitteisiin, mutta operoivat salaisesti.   

Silvia Cattori: Olette päätyneet siihen, että ongelmien keskeisin aiheuttaja on juutalainen valta. Lisäksi  sanot, että ei pitäisi suhtautua aukottomasti eräiden ”anti-sionistien” lausuntoihin tai keskusteluihin, jotka saattavat johtaa harhaan. Olet kirjoittanut: ”Sionismi ei ole kolonialismia, joka herättäisi palestiinalaisten kiinnostuksen, mihin jotkut tutkijat ovat päätyneet. Sionismi on itse asiassa globaalia liikehdintää, mitä ravitsee ainutlaatuinen heimojen solidaarisuus… ”, kyseenalaistat heidät, jotka luonnehtivat Israelia ainoastaan ”siirtokuntana”. Tämä on todellakin ratkaiseva asia. Mitkä ovat argumenttisi väittäessäsi, että se ei ole yksinkertaisesti esimerkki kolonialismista? 

Gilad AtzmonMinua on häirinnyt intellektuaalisen koskemattomuuden ja johdonmukaisuuden puuttuminen sekä valtavirtaisessa että poliittisessa keskustelussa. 

En aivan heti ymmärtänyt, että juutalainen älymystöllinen hegemonia on johtanut Palestiinassa käydyn solidaarisuuskeskustelun järjettömään tilanteeseen. Tässä tilanteessa juutalaisvaltioon kohdistuva kritiikki muovautuu sen asteikon mukaan, minkä juutalainen herkkyys tai sietokyky sallii itseensä kohdistuvan arvostelun, saamatta “järkytystä”. Ajatelkaamme esimerkiksi tilanne, jossa kapitalistiseen järjestelmään suuntautuva arvostelumme muutettaisiin tarkoituksellisesti hyvin pinnallisen varovaiseksi, jotta hyvin varakkaat ihmiset ja taloudet eivät siitä loukkaantuisi. 

                                                          […] 

Tällaisessa järjettömässä tilanteessa meidän on käytävä keskustelua muiden muassa palestiinalaisten oikeuksista hyvin varovaiseen sävyyn, jotta emme vain loukkaisi juutalaisia. Voin sanoa aivan suoraan, että sionismi ei ole kolonialismia, eikä se ole koskaan sitä ollutkaan. Kolonialismissa määrittyy selkeät suhteen Äiti Valtion ja siirtokunnan tai siirtomaan välille. Tästä huolimatta sionistiliikkeellä ei ole koskaan ollut Äiti Valtiota. Tietysti on totta, että Israelia voidaan tietyiltä piirteiltään luonnehtia siirtomaaksi. Sionismin johtavana ideologina on juutalainen ylivalta ja aate kansallisesta kodista isille luvatussa maassa. Muutama ”edistyksellinen” ajattelija on esittänyt harhaanjohtavan siirtomaa-paradigman vain varmistaakseen, että Marxia ei syrjäytetä keskustelusta. Huomioitakoon, että ainoa sionismissa oleva havaittava siirtomaan aste on Israelin valtion ja siirtokuntien väliset suhteet: siellä harjoitettavan vaihtokaupan yhteydessä tehdään selväksi se, kuka on ”äiti” ja kuka ”uudisasukas”. 

Silvia Cattori: Olen aina halunnut ymmärtää sitä, miksi palestiinalaisoikeuksien puolustajat eivät nimeä Israelia sen varsinaisessa tekojensa osoittamassa merkityksessä?  Miksi nämä -puolustajat ovat haluttomia käsittelemään juutalaisten valta-asemaa ja sen tuhoa tuottavaa poliittista vaikutusta?  

Gilad Atzmon: Ilmeisesti se johtuu siitä, että jokainen humanisti ajautuu lopulta konfliktiin Israelin ja juutalaisvoimien kanssa. Näin on käynyt myös minulle. 

Sanon sen sellaisenaan: ”Kuinka on mahdollista kertoa totuuden Israelin politiikasta, juutalaisten lobbausjärjestöistä ja ylipäätään sionismista ja silti säilyttää asemansa humanistina. Vasta useiden vuosien kuluttua opin erottamaan vehnät ja akanoista. Olen oppinut erottamaan juutalaiset ihmisinä, juutalaisuuden uskontona ja juutalaisuuden ideologina. Tämä erottelu ei ole ongelmatonta, koska valtaosa juutalaisista eivät tiedosta mihin he näistä kolmesta alueesta sijoittuisivat. Valtaosalla juutalaisista ei ole aavistustakaan siitä, mistä juutalaisuus alkaa ja mistä loppuu. 

On syytä huomauttaa, että myös useimmat juutalaiset anti-sionistit eivät myönnä, että toimivansa todellisuudessa ainoastaan juutalaisten poliittisissa soluissa. Kysymyksessä on todellakin erittäin erikoisesta identiteettipolitiikasta. Se on rodullisesti suuntautunut sekä hirvittävän rasistinen. Tämä identiteettipolitiikka toimii (juutalaisen) ylivallan  edustajana, mutta se on kyllästetty uhriutumisella. Tällä identiteetillä pyritään välittämään (juutalaistoiminnasta) universaalin kuvan, mitä kuitenkin ohjaa vankasti heimon intressit. Joskin kirjassani rajoitun kuitenkin asiayhteyksiin, jotka liittyvät juutalaisuuden ideologiseen puoleen. Juutalaistoimijoilla ei ole laisinkaan intellektuaalisia mekanismeja mykistää minua tai heidän  arvosteluaan. Vaihtoehtoisesti  he ottivat jälleen käyttöönsä esim. antisemitismi-, neonatsi- ja rasistikortin, mustamaalatakseen minut. Kuitenkaan juutalaisen politiikan ulkopuolella ei oteta enää vakavasti tällaisia syytöksiä. Haluan myös mainita käsitteestä  ”juutalainen valta”, joka saattaa olla hämmentävä sekä harhaanjohtava: juutalaisella vallalla tarkoitan ehdottomasti juutalaisten eturyhmien kyvykkyyteen kohdistaa poliittista painostusta. Tärkeää on huomioida tähän liittyen, että juutalainen poliittinen tehokkuus ei ole ensinkään salaliitto. Juutalaisten poliittinen tehokkuus on havaittavissa heidän järjestöjensä kautta, jotka palvelevat juutalaistoimijoiden globaaleja intressejä (kuten myös Israelin suurvaltapyrkimyksiä suom. huom. ).  mainittuja juutalaisjärjestöjä ovat muutamia mainitakseni esimerkiksi Amerikan juutalainen lobbausjärjestö; American Israel Public Affairs Committee (AIPAC), Amerikan juutalaisten lobbausjärjestö; American Jewish Committee  AJC, CFI ja LFI. Sionistit ylpeilevät avoimesti lobbausjärjestöjensä tehokkuudella. He kerskailevat järjestöjensä voimakkuudella ja nauttivat huomatessaan Yhdysvaltojen Valkoisen talon marssivan täsmälleen ja alistuen pääministeri Israelin pääministeri Benjamin Netanyahun pillin tahtiin. 

[…]2, 3 

Silvia Cattori: Mainitessasi käsitteen “juutalainen valta”, sohaiset ampiaispesää.  Etkö ole huolissasi siitä, että se johdattaa mielleyhtymän ”Siionin viisaiden pöytäkirjoihin”? Onko tässä kysymyksessä tulella leikkiminen? 

[6]

Gilad Atzmon: Ensinnäkin on todettava, että olen hyvinkin leikkinyt tulella, mutta tähän vaaratilanteeseen on pitänyt asettua, sillä maailman tilanne on hyvin epävakaa ja jonkun täytyy julkistaa globaalista vaarasta, jota julkistamista minä satun hoitamaan. Olen kirjoittanut laajasti “Siionin viisaiden pöytäkirjoista”, ja olen myös toistuvasti lausunut, että pöytäkirjojen aitouteen liittyvät kysymykset ovat tarkoituksettomia. Tähän liittyen painotan, että esim. AIPAC ja mediapartneri Haim Saban ovat täysin läpinäkyviä toiminnassaan puhuen Yhdysvaltojen politiikan muuttamisesta lobbauksen, lahjoitusten sekä valtavirtaisen tiedonvälityksen kontrolloinnin kautta. Lisäksi Lordi Levy oli Britannian työväenpuolueen huippuvarainhankkija, maan aloittaessa sodan arabivaltiota vastaan? Sionistit ja juutalaistoimijat ovat jo aikoja sitten tajunneet, että länsimaisen politiikan ostaminen on halvempaa kuin sotakoneiston ostaminen. (Tosin Yhdysvallat antavat huippuluokan sotakoneistoa ilmaiseksi Israelille; tämä on juutalaisen lobbauksen tulos. Suom. huom.). 

Silvia Cattori: Kirjanne yksi luku on omistettu holokaustin valtavalle voimalle. Voisimmeko vaihtaa siitä muutaman sanan?  

Gilad AtzmonOlen täysin vakuuttunut, että holokaustin ajattomuuden ylläpitäminen ja siihen liittyen vain juutalaisten kärsimyksien korostaminen, on sijoittunut ensisijaisesti poliittisen keskustelun keskiöön. Holokaustin ylikorostaminen leijuu raskaana pilvenä päällämme, emmekä silloin pysty vastaamaan eettisesti juutalaisen kansan nimissä tehtyihin rikoksiin Israelin osalta. Tästä historiallisesta tapahtumasta olisi keskusteltava avoimesti omana lukunaan. Luulisin, että tämä keskustelu käydään vielä ja olisin ylpeä, jos voisin olla siinä joukossa, joka johdattaa keskustelua mainittuun holokaustin aiheeseen. Jälleen kerran periaatteellisena arvostelijoina ovat (yllä mainituissa keskusteluissa) juutalaiset “anti-sionistit”. Tällä viikolla pidämme Saksan Freiburgissa konferenssin, jossa aiomme täsmentää sananvapauteen liittyviä kysymyksiä Saksan, Israelin ja Palestiinan vastaavissa yhteyksissä. Eikä ole ensinkään yllätys, että juutalaiset anti-sionistit ovat johtaneet turhaa taistelua konferenssin purkamiseksi, painostaen keskustelupaneeleja sekä järjestäjiä.  

Silvia Cattori: Voitteko paljastaa heidän nimensä?  

Gilad Atzmon: Näitä ovat amerikkalaiset anti-sionistit Jeff HalperSarah Kershnar ja Mich LevyNaomi Idrissi Wimborne, israelilainen toimittaja Shraga Elam ja Tony Greensteinin.4  

 […] 

Silvia Cattori: Mutta eikö juutalaisuus ole mielestäsi sama kuin heimo, mikä on samalla juutalainen identiteettipolitiikka?  

Gilad AtzmonJuutalaisuus on todellakin heimo-, kansallisesti- ja rotusuuntautunut uskonto. Mutta kuitenkin, juutalaisuus kätkee sisäänsä kaiken (ennen muuta poliittisen maailmanvalta tavoittelun ja kansainvälisen hyötymisen suhteessa Israeliin suom. huom.). Juutalaisuudessa on nykyisin käynnissä sekularisoitumisprosessi. Hyvinkin on mahdollista, että juutalaiset ovat onnistuneet luopumaan jumalastaan. Juutalaisuuden ytimessä sijaitsee muiden muassa homojen vihaaminen ja tiettyjä rasistisia ideologioita identiteettipolitiikassaan. Tämä selittää sen,  miksi jotkut talmudistit ovat modifioineet ei-juutalaisiin kohdistuvan inhonsa sionistisessa keskustelussa palvelemaan “juutalaiseen kohdistuneen kansanmurhan” esille tuomiseksi. 

 (Toisin sanoen, mitä enemmän juutalaiset vihaavat ei-juutalaisia [goyjim], sitä hanakammin juutalaiset tuovat esille holokaustin myyttiä. Suom. huom.) 

Silvia Cattori: Kuinka mielestäsi on nationalismi esiintynyt muissa uskonnoissa, kuten islamissa tai kristinuskossa ja kuinka ne eroavat juutalaisesta nationalismista?  

Gilad Atzmon: Toisin kuin heimokeskeinen juutalaisuus, islamissa ja kristinuskossa pätevät universaalit lait tai määräykset. Kristinuskon kautta on yritetty antaa yleismaailmallisia vastauksia, keskittymättä ylläpitämään heimon ylivertaista asemaa muiden kustannuksella. 

[…] 

Silvia Cattori: Kiitoksia paljon Gilad Atzmon. Keskustelu kanssasi oli todella antoisaa. 

Gilad Atzmon: Kiitoksia paljon huomioistasi ja omistautumisestasi. On aina suuri ilo puhua kanssasi. 

Magneettimedian toimitus 

Lähteet 

Alkuperäinen artikkeli: Silvia Cattori Interviews Gilad Atzmon [7] (12.11.2011). Saatvina: https://gilad.online/the-wandering-who/2011/12/19/silvia-cattori-interviews-gilad-atzmon.html [7]  

[1 [8]]  “http://www.amazon.com/Israel-Lobby-U-S-Foreign-Policy/dp/0374177724 [4]”, John J. Mearsheimer and Stephen M. Walt. (Farrar, Straus & Giroux) 

[2 [9]] See: “Israeli occupation: Calling A Spade A Spade 
[10]– An Interview with Gilad Atzmon [10]”, by Silvia Cattori, 25 February 2011. 

[3 [11]] “Gaza in Crisis: Reflections on Israel’s War Against the Palestinians [12]”, Noam Chomsky and Ilan Pappe. (Frank Barat Editor) 

[4 [13]] He lives in Zürich 

________ 

X) https://www.lexico.com/definition/tribalism [14]