Espoon piispa Tapio Luoman suvakki-ideologia: islam ja kristinusko rinnakkaineloon Suomessa

Vaikka Espoon hiippakunnan piispa, teologian tohtori ei ole sanottavasti opinnoissaan perehtynyt Raamattuun tai luterilaiseen oppiin, niin silti hänen pääsiäispäivän suvakki-teologiansa tuskin selittyy huonosta rippikoulusta. Kyse on piispan tarpeesta elää suomalaisen ja eurooppalaisen suvakki-ideologian mukaisesti uskollisesti.

Pääsiäissunnuntaina Espoon piispa Tapio Luoma paimensi ”suurten uskontojen rinnakkaiseloon” Suomessa.

”Parituhatta vuota sitten pääsiäisviikolla kiusattiin, pilkattiin ja häpäistiin”, Luoma saarnaa. Hän samaistaa ”vihapuheet ja rasismin” pääsiäisviikon piinaan.

Tarkempi analyysi paljastaa, että piispa otti kirkon traditiot ja sanat uuteen käyttöön suvakki-ideologiansa pauloissa.

Sanallakaan piispa ei kertonut siitä, mitä luterilainen oppi ja Uusi testamentti sanovat pitkäperjantain ja pääsiäisen tarkoitusperäksi, esimerkiksi syntisen ihmisen saamasta anteeksiantamuksesta Jumalan pojan uhrin ansiosta.

Tämä oikea kristillinen pääsiäisen tarkoitus ei sovi yleisestikään muslimien uskonvakaumukseen.

Tuskin epätarkkuus syntyi piispalle huolimattomuudesta, sillä Luoma kertoi nimenomaisesti, että hänen täytyy olla jopa erityisen tarkkaavainen sanojensa kanssa, koska ”koskaan ei voi olla varma, millainen on pelkästään ihmisten perustietämys kristinuskosta”.

Siitä huolimatta tai juuri sen antaman mahdollisuuden turvin piispan vastaukseksi muodostui, että kristinuskon ja islamin rinnakkainelo ”on toivottavaa ja siihen pyritään”.

Piispa tuskin opetti näitä sanojaan Raamattuun ja luterilaiseen oppiin perehtyneenä, vaan eurooppalaiselle suvakki-ideologialle uskollisesti.

Piispa Luoma taitavasti tahtoo varjella uskollisten kristittyjen pysymisen kirkossa ja ikään kuin antaa kuitenkin tunnustuksen omalle kristilliselle uskolle:

”Samaan aikaan on muistettava, ettei meidän kristittyjenkään pidä peitellä omaa uskoamme. Islaminuskoiset arvostavat ylipäätään uskonnollisuutta. Se ei ole heille ongelma, niin kuin se usein suomalaisille tahtoo olla. Heille on hyvin luontevaa ajatella, että totta kai ihminen johonkin uskoo ja luottaa.”

Piispan puheen ongelmana oli, että siinä maallinen rauhanomainen rinnakkainelo perustuslaillisen uskonnonvapauden puitteissa ja ideologis-uskonnollinen erilaisuus sekoittuvat jälkimmäisen hämärryttyä lopulta kokonaan. Piispa hylkää jälkimmäisen, kirkon oman erityislaadun, kun antaa suvakki-ideologian pauloissa uuden sisällön kristilliselle traditiolle.

Luoma samaistaa Jeesuksen reitin Golgatalle jopa ”vihapuheen” ja ”rasismin uhriin”. Suomen piispat puuttuivat jo syksyllä turvapaikanhakijoista käytävään keskusteluun.

Evankelisluterilainen kirkko pyysi tuolloin kansaa soveltamaan kultaista sääntöä:

”Kaikki, minkä te tahdotte ihmisten teille tekevän, tehkää te samoin heille”.

Tietysti kristillinen rakkauden kaksoiskäsky ja kultainen sääntö ovat puolusteltavia ihmisten välisissä suhteissa.

Silti kirkko ei ole koskaan elänyt, syntynyt ja levinnyt pelkästään noiden periaatteiden varassa. Piispat vaikenevat lähetyskäskystä ja sen monipuolisista perusteluista Raamatussa.

Luoma selittää:

”Vihapuhe puolestaan nousee jostain syvältä ihmisen peloista ja turvattomuuden kokemuksista. Se ei kuulu ihmisten väliseen kanssakäymiseen. On väärin lietsoa vihaa, on väärin pitää sellaista puhetta yllä”.

Taas piispa Luoma jätti epäselväksi, eikö ihmisen pelolla ja turvattomuudella ole yhtään mitään arvoa ja perustetta, kun Suomessakin oleskelee useita satoja terrorismiin linkittyviä ihmisiä, myös Interpolin etsintäkuuluttamia terroristeja.

Jeesukseen vetoaminen toteutuu piispallisen köykäisen media-jymäyttämisen varassa, kun menetelmällä tuetaan muslimien ja kristittyjen veljeyttä.

Luterilaisen kirkon piispan tulisi pohtia edes joskus julkisesti Raamattunsa ja luterilaisen opin varassa sitäkin, mitä tämä tarkoittaa Jeesuksen oma perheväki.

Markuksen evankeliumin mukaan Jeesus vastaa kysymykseen oikeista omaisistaan, että hänen oikeat omaiset ovat ne, jotka istuvat hänen ympärillään:

”Se, joka tekee Jumalan tahdon, on minun veljeni ja sisareni ja äitini” (Mark. 3:34-35). Istuvatko muslimit kuuntelemassa Jeesuksen tahtoa?

Markuksen evankeliumin mukaan Jeesus aloitti julistaa evankeliumia:

”Aika on täyttynyt, Jumalan valtakunta on tullut lähelle. Kääntykää ja uskokaa hyvä sanoma!”.

Nykyinen raamatunkäännös kertoo asian tällä pehmeydellä. Luterilainen piispa ei tohdi julkisesti pohtia sitä, ovatko muslimit tekemässä parannusta ja uskomassa evankeliumin? Uskontojen erilaisuudesta ei piispa Luoma lausu yhtään mitään.

Jeesus lähetti opetuslapsensa matkaan ja antoi heille vallan ajaa ihmisistä saastaisia henkiä (Mark. 6:7). Lähettääkö luterilaisen kirkon piispa pappinsa ja diakoninsa muslimien luo tietäen uskonsa perustan mukaisesti, että noissa muslimilähimmäisissä on jopa saastaiset henget?

Jeesus siunasi lapsia ja sanoi:

”Sallikaa lasten tulla minun luokseni, älkää estäkö heitä” (Mark. 10:14).Kutsutaanko muslimilapsia Jeesuksen luo?

Nämä pienen poiminnot osoittavat – olematta kristitty tai ateisti – sen, että kovin moni suomalainen on loukkaantunut luterilaiseen kirkkoon tämän vilpillisyyden tähden: suvakki-ideologia on syrjäyttänyt kristillisen oman uskon, kirkon oman identiteetin. Kristillisiä käsitteitä käytetään vain soveltuvin osin uudessa tarkoituksessa.

Mikä on ikävää, niin suvakki-ideologia ei anna ainoastaan uudet merkitykset vanhalle kristinuskon traditiolle, vaan se johtaa piispoja siihen, että nämä nuhtelevat kansaa, joka pitää vanhan selkeän ymmärryksensä ja perustellun vakaumuksensa kristinuskon ja islamin erilaisuuksista.

Vihapuhetta nähdään suvakki-ideologian pauloissa sielläkin, missä on tapahtunut vain tosiasioiden tunnustaminen.

Eikö vihapuheesta ja rasismista voisi luopua ilman tosiasioiden pimittämistäkin ja kristinuskon oman identiteetin vesittämistä?

 

Julkaistu alunperin MV-lehdessä 27.3.2016

5 kommenttia

  1. Ilmeisesti arvon piispa ja teologian ammattilainen ei ole tutustunut syvällisemmin islamiin.

    Suosittelen kaikkia teitä sivistämään itseänne ja lukemaan koko trilogian (koran, sira ja hadith) läpi ajatuksen kanssa kuten itse olen tehnyt jo vuosia sitten.

    Näin teillekkin valkenee islamin todellinen luonne, integrointikyvyttömyys ja tasaarvoisen yhteiselon yksinkertainen mahdottomuus kaunistelemattomassa totuudessaan.

    Ja teille jotka toitotatte islamin olevan rauhan uskonto niin näinhän se on mutta vasta sitten kun kaikki ihmiset ja kansat joko kääntyvät islamin uskoisiksi tai asettuvat alisteiseen asemaan totellen sen lakia ja sanaa pilkulleen.

    Joten käännyttekö, alistutteko vai kuoletteko ”oikeoppisten” käsissä?

    Itse en tee mitään niistä.

    Plusääni(32)Miinusääni(2)
  2. Kasaarimafian ja muurari idioottien unelma käy toteen. Eikö vittu siellä vapaaamuurari piireissä tajuat että heitä käytetään hyväksi jwo varten. Mihin jäi brittien euro ero ym muiden uhkaukset. Pian valkoihoset ja neteller t ja.muslimit tappaa toisiaan meinaavatko kaikki jutkut muuttaa israeliin taitaa tila loppu. No uuteen suur israeliin mahu kaikki mailman jutkut ja vai jerusalemista tulisi saatanan mailman hallinta paikka niin millä vitulla elävät luonnonvaroiltAa köyhässä maassa.

    Plusääni(2)Miinusääni(0)
  3. Onpa oikea herkkupala-artikkeli lutikkapapin turmeluksesta. Vellihousuinen jämäkän kristinopin liirunlaarumiksi vääntelijä ja kääntelijä. 65+341 pakistanilaista pääsiäs-sunnuntain viettäjää kiittää ja kumartaa suvaitsevaisuudesta. Missä taistelevat papit? Sadinmaako ainoa? Tosin silläkin teologia vähän sitä ja tätä.

    Plusääni(4)Miinusääni(1)

Kirjoita kommentti

Pakolliset kentät on merkitty *

Kotimaa

Ulkomaat