Magneettimedia
YlivieskaLahtiOulu
Tänään on: 18.05.2013
  • Etusivu
  • Lukijat
    • Jakelupalaute
    • Kysy lakimieheltä
    • Mielipidekirjoitus
    • Lukijan kuva
  • Arkisto
  • Magneettimedia
    • Sivukartta
    • Ilmoitusmyynti
      • Mediakortti
      • Verkkomedia

Sisäänkirjautuminen

  • Register
  • Lost your password?

Aihealueet

  • Autoilu ja tekniikka
  • Ei kategoriaa
  • Historia
  • Kolumnit
  • Koti
  • Kysy lakimieheltä
  • Lukijan palsta
  • Talous
  • Terveys ja hyvinvointi
  • Uutiset
  • Vapaa-aika
  • Videot
  • Yhteiskunta

NÄKÖISLEHTI

Ylivieska | Oulu | Lahti

Arkisto

Tutkimus: Auringonvalo ei aiheuta ihosyöpää, vaan vähentää sairastumisriskiä

Artikkeli katsottu 1 591 kertaa,  Toimitus, 26.11.2011 Tulosta

Tutkimus: Auringonvalo ei aiheuta ihosyöpää, vaan vähentää sairastumisriskiä

Useat tutkimukset vahvistavat, että auringonvalo suojaa ihosyövältä.

Melanooman, tappavimman ihosyöpälajin kuolleisuusluvut ovat nousseet viimeisten kolmen vuosikymmenen aikana. Suurimpana syynä melanoomaan on pidetty altistumista auringonultraviolettisäteilylle (UV), vaikka työ on pääasiassa siirtynyt ulkoa sisätiloihin.

Brittiläinen British Journal of Dermatology on julkaissut Melanoma Epidemic: A midsummer night´s dream -tutkimuksen, joka osoittaa, että auringonvalo on syntipukki, ei syyllinen, melanooman kehittymisessä, ja että melanooman lisääntyminen saattaakin olla tilastollinen harha.

Tutkijoiden mukaan syynä saattaa olla muutos diagnoositavoissa, ja että aivan tavalliset hyvälaatuiset, ensimmäisen asteen kasvaimet on diagnosoitu melanoomaksi.

Toisin sanoen, ihmisillä on diagnosoitu melanooma vaikka heillä ei sitä ole.

Tutkimus päättelee myös, että raportoitujen kasvainten, ihomuutosten ja syöpätapausten sijainti ei täsmää sen väitteen kanssa, että melanoomaa aiheuttaisi liiallinen auringonvalo. Tutkijat ehdottavatkin, että melanooman aiheuttajan syistä tehtäisiin lisätutkimusta, jotta saataisiin selville, mikä sen todellisuudessa aiheuttaa.

Tutkijoiden päättelyä vahvistavat useammat aiemmin julkaistut tutkimukset, joiden mukaan auringonvalo vähentää riskiä sairastua melanoomaan. Melanooma on pääasiassa sisätyöntekijöillä esiintyvä tauti, ja näin on ollut aina jo ennen vuotta 1940.

Medical Hypothesis -julkaisussa ollut tutkimus ehdottaa, että sisätyöntekijöiden lisääntynyt riski sairastua melanoomaan voi osaltaan johtua siitä, että he altistuvat auringonvalolle ikkunoiden kautta, ja vain UVA -säteily tulee ikkunoiden läpi.

Samalla he jäävät vaille UVB -säteilyä, jonka vuoksi heillä on alhaiset D -vitamiiniarvot.

Lääkärilehti The Lancet vahvistaa: ulkotyöntekijöillä on pienempi riski sairastua melanoomaan, koska he altistuvat kroonisesti auringonvalolle, jolla on suojaava vaikutus.

Munakoisosta saatua BEC ja BEC5 -uutetta (solasodine glycosides) on käytetty menestyksellä keratoosin ja erilaisten karsinoomien (BCC, SCC) hoitoon, kertoo International Journal of Clinical Medicine.

 

Lähteet:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19519827

http://www.medical-hypotheses.com/article/S0306-9877(08)00599-9/abstract

http://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736%2804%2915649-3/fulltext

http://www.scirp.org/journal/PaperInformation.aspx?paperID=7563

Aiheeseen liittyvät jutut:

  1. Auringonvalo estää ihosyöpää
  2. Japanilainen tutkimus: D-vitamiini suojaa influenssalta rokotteita varmemmin
  3. Tutkimus: transrasvat aiheuttavat masennusta
  4. Aiheuttaako liika auringonotto oikeasti melanoomaa?
  5. Tutkimus: kehno ruoka heikentää älyä

Arvostele artikkeli:


HuonoVälttäväIhan okHyväLoistava! (107 pistettä, 24 ääntä)
Loading ... Loading ...


Terveys ja hyvinvointi auringonvalo, ihosyöpä, melanooma, riski, sairastuminen, tutkimus

Uusimmat

  • Historiallinen tapaus: 9/11-totuusliikkeen todisteet oikeudessa
  • Walesin tuhkarokkoepidemian suurin ryhmä ovat 10 – 18-vuotiaat lapset
  • Brittien tuhkarokkohuijaus Walesissa: 8 varmistettu ja 302 ”väärää diagnoosia”
  • Miksi useimmat dieetit epäonnistuvat
  • Epäillyn oikeus avustajaan esitutkinnassa

Uusimmat kommentit

  • kummajainen: Walesin tuhkarokkoepidemian suurin ryhmä ovat 10 – 18-vuotiaat lapset
  • Repe: Kuinka Sionistit hajoittavat ja hallitsevat (suomenkielinen tekstitys) – David Duke
  • Repe: Brittien tuhkarokkohuijaus Walesissa: 8 varmistettu ja 302 ”väärää diagnoosia”
  • Tietoja kaivataan: Brittien tuhkarokkohuijaus Walesissa: 8 varmistettu ja 302 ”väärää diagnoosia”
  • Repe: EU:n yrttikielto tulee voimaan huhtikuun lopussa

Aihealueen muut jutut

  • Brittien tuhkarokkohuijaus Walesissa: 8 varmistettu ja 302 ”väärää diagnoosia” ~ Terveys ja hyvinvointi 16 May, at 08 : 35 AM
  • Miksi useimmat dieetit epäonnistuvat ~ Terveys ja hyvinvointi 16 May, at 08 : 25 AM

5 kommenttia


  1. fi, 1 vuosi sitten Vastaa

    Aivan mahtavaa journalismia. Tähän ei valtamedia pysty!

    Thumb up 18 Thumb down 7


  2. Pekka, 1 vuosi sitten Vastaa

    On myös tehty useita lääketieteellisiä tutkimuksia, joiden mukaan aurinkoöljyjen käyttö lisää ihosyöpäriskiä. Melanoomaa on havaittu eniten niissä maissa, joissa aurinkovoiteita on käytetty kaikkein eniten. Eräässä tutkimuksessa havaittiin, että aurinkovoiteita käyttävillä oli kolminkertainen riski saada melanooma verrattuna niihin, jotka eivät koskaan käyttäneet voiteita. Suurin riski on siis niillä, jotka oleskelevat paljon sisätiloissa ja suojaavat itsensä aina aurinkovoiteilla ulkona. Ihon palamista tulisi luonnollisesti välttää. Ihmisiä tosiaan huiputetaan ja aurinkoöljyteollisuus ja lääketeollisuus tienaavat.

    Thumb up 17 Thumb down 6


  3. Raipe, 1 vuosi sitten Vastaa

    Kerrassaan upeaa uutisointia… vain 4 ja 6 vuotta vanhoja tutkimusjulkaisuja, tähän ei valtamedia pysty.

    Kuuma aihe. mitä olet mieltä? Thumb up 9 Thumb down 8


    • Jussi, 1 vuosi sitten Vastaa

      Niin, parempi myöhään kuin ei milloinkaan. Valtamedian propaganda on jokakeväistä ihan toiseen suuntaan.

      Thumb up 13 Thumb down 7


      • Täi, 1 vuosi sitten Vastaa

        Tässä uutisessa lainattaan The Lancetia ja pudmedia… nämä eivät nyt aivan salaisia lähteitä ole.

        Eikös aika yleisesti pelätyssä valtamediassa ole kerrottu, että ihon PALAMINEN kasvattaa ihosyöpäriskiä? Eihän tämä Magneettimedian uutinen ole mitenkään ristiriidassa tämän perusteesin kanssa.

        Kuuma aihe. mitä olet mieltä? Thumb up 5 Thumb down 5


Jätä vastaus

Napsauta peruuttaaksesi vastauksen.

Aihealueet

Kolumnit

Koti

Talous

Terveys ja hyvinvointi

Uutiset

Vapaa-aika

Yhteiskunta

Valikko

Etusivu

Palaute

Arkisto

Ilmoitusmyynti

Käyttöehdot

© 2011 Magneettimedia. Kaikki oikeudet pidätetään.