Magneettimedia
YlivieskaLahtiOulu
Tänään on: 19.05.2013
  • Etusivu
  • Lukijat
    • Jakelupalaute
    • Kysy lakimieheltä
    • Mielipidekirjoitus
    • Lukijan kuva
  • Arkisto
  • Magneettimedia
    • Sivukartta
    • Ilmoitusmyynti
      • Mediakortti
      • Verkkomedia

Sisäänkirjautuminen

  • Register
  • Lost your password?

Aihealueet

  • Autoilu ja tekniikka
  • Ei kategoriaa
  • Historia
  • Kolumnit
  • Koti
  • Kysy lakimieheltä
  • Lukijan palsta
  • Talous
  • Terveys ja hyvinvointi
  • Uutiset
  • Vapaa-aika
  • Videot
  • Yhteiskunta

NÄKÖISLEHTI

Ylivieska | Oulu | Lahti

Arkisto

Auringonvalo estää ihosyöpää

Artikkeli katsottu 1 167 kertaa,  Magneettimedia, 06.06.2011 Tulosta

Auringonvalo estää ihosyöpää

Kesä tulee, ja lehdet täyttyvät taas erilaisista ohjeista auringonottamisen vaaroista ja bikinikuntoon pääsemisestä. Hyvä uutinen tänä vuonna on se, että molemmat voi yhdistää.

Leedsin yliopiston molekulaarisen lääketieteen osaston tekemän tutkimuksen mukaan ihon suojaaminen auringolta lisää ihosyöpäriskiä. Tutkijat huomasivat, että melanoomapotilaiden D-vitamiinitaso oli erityisen alhaalla.

Vaarallisia ihomuutoksia ja -syöpää esiintyykin pääasiassa ihoalueilla, jotka eivät ole alttiina auringonvalolle.
Kun suojaamaton iho on alttiina auringolle, iholla muodostuu D-vitamiinia, joka lisää koko kehon immuunisuojaa sekä nopeuttaa syöpäsolujen tuhoutumista, toteaa professori ja syöpäspesialisti Angus Dalgleish.

D-vitamiini on välttämätön elimistön puolustusjärjestelmän ns. T-solujen aktivoitumiselle, havaittiin Kööpenhaminan yliopistossa tehdyssä tutkimuksessa. Jos elimistössä ei ole D-vitamiinia riittävästi, sairauksia aiheuttavien mikrobien torjuntaan tarvittavia T-tappajasoluja ei synny.

Tanskalaistutkimus havaitsi että kun naiiveille T-soluille esitellään ei-toivottuja patogeenejä, ne alkavat etsiä D-vitamiinia erillisellä ulokkeella. Jos D-vitamiinia ei löydy riittävästi, T-solut eivät muutu varsinaisiksi aktiivisiksi puolustussoluiksi.

D-vitamiini vaikuttaa fosforin ja kalsiumin aineenvaihduntaan hormonin tavoin parantamalla niiden imeytymistä ja auttamalla kalsiumia kiinnittymään luustoon.
Kilpirauhasen ja lisäkilpirauhasen toiminnalle D-vitamiini on elintärkeä.

D-vitamiinin puute aiheuttaa lapsilla riisitautia ja aikuisilla osteomalasiaa eli luiden pehmenemistä sekä pitkään jatkuessaan osteoporoosia, jota sairastaa noin 400000 suomalaista.

Paras D-vitamiinin lähde on aurinko. Asiantuntijat suosittelevat 15-20 minuutin auringonottoa kesäisin keskipäivän aikaan. Tässä ajassa iho ei ehdi palaa, vaikka ei käyttäisi aurinkosuojavoiteita, jotka estävät D-vitamiinin muodostumista.

Linkki: http://www.naturalnews.com/032533_sun_exposure_skin_cancer.html#ixzz1NtraezUi

Aiheeseen liittyvät jutut:

  1. Mitä D-vitamiini on?
  2. Japanilainen tutkimus: D-vitamiini suojaa influenssalta rokotteita varmemmin
  3. Ruokavalio rikastui kasvissyönnin myötä
  4. Terveen elämän osaset: E-vitamiini
  5. D-vitamiinin ihme

Arvostele artikkeli:


HuonoVälttäväIhan okHyväLoistava! (50 pistettä, 13 ääntä)
Loading ... Loading ...


Terveys ja hyvinvointi D-vitamiini, syöpä

Uusimmat

  • Historiallinen tapaus: 9/11-totuusliikkeen todisteet oikeudessa
  • Walesin tuhkarokkoepidemian suurin ryhmä ovat 10 – 18-vuotiaat lapset
  • Brittien tuhkarokkohuijaus Walesissa: 8 varmistettu ja 302 ”väärää diagnoosia”
  • Miksi useimmat dieetit epäonnistuvat
  • Epäillyn oikeus avustajaan esitutkinnassa

Uusimmat kommentit

  • Repe: Siionin viisaitten pöytäkirjat
  • Miksu: Miksi useimmat dieetit epäonnistuvat
  • Kari Luoto: Kuinka Sionistit hajoittavat ja hallitsevat (suomenkielinen tekstitys) – David Duke
  • kummajainen: Walesin tuhkarokkoepidemian suurin ryhmä ovat 10 – 18-vuotiaat lapset
  • Repe: Kuinka Sionistit hajoittavat ja hallitsevat (suomenkielinen tekstitys) – David Duke

Aihealueen muut jutut

  • Brittien tuhkarokkohuijaus Walesissa: 8 varmistettu ja 302 ”väärää diagnoosia” ~ Terveys ja hyvinvointi 16 May, at 08 : 35 AM
  • Miksi useimmat dieetit epäonnistuvat ~ Terveys ja hyvinvointi 16 May, at 08 : 25 AM

7 kommenttia


  1. Juha Keränen, 1 vuosi sitten Vastaa

    Toinen samansuuntainen uutinen, tosin aurinko mainitaan edelleen melanooman riskitekijäksi:
    http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Auringonvalo+v%C3%A4hent%C3%A4%C3%A4+sy%C3%B6pi%C3%A4+ihosy%C3%B6p%C3%A4%C3%A4+lukuun+ottamatta/1135228487586

    Thumb up 8 Thumb down 2


  2. Juha Keränen, 1 vuosi sitten Vastaa

    Ja lisää…
    http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=hpa00029

    Auringossa palamista kaiketi pidettävä edelleen melanoomariskinä.

    Suojaava vaikutus koskee siis lähinnä helposti ruskettuvia ja paljon ulkona oleskelevia?

    Thumb up 7 Thumb down 2


  3. MrrKAT, 1 vuosi sitten Vastaa

    Juuri lapsena monesti poltettu iho olisi vaarallisinta mm. äskettäisen Teeman dokumentin mukaan. Pitää välttää ihon palamista ja eritoten ihon palamista auringossa pienillä lapsilla.

    Thumb up 7 Thumb down 1


  4. Pekka, 1 vuosi sitten Vastaa

    Todella asiallinen artikkeli kertoo aiheesta, josta tiedotusvälineet usein vaikenevat. Tosiasia, että ihosyövän vaarallisin muoto melanooma esiintyy useimmiten kehossa alueilla, jotka eivät saa aurinkoa, tuntuu unohtuvan. On esimerkiksi tavattu melanoomaa nenän sisässä ja peräsuolessa. Kuinka se voi olla auringonpaisteen aiheuttama? Journal of the National Cancer Institute julkaisi jo helmikuussa 2005 tutkimuksen, joka osoitti, että auringolle altistuminen vähentää ihosyövän riskiä. On myös todettu, että hiekkarannoilla työsketelevillä hengenpelastajilla Australiassa on kaikkein vähiten melanoomaa.
    Tieteelliset tutkimuset ovat todenneet useita varsin odottamattomia syitä melanoomalle: pitkäaikainen oleskelu loisteputkivalaistuksessa, monityydyttämättömien kasvirasvojen (paljon Omega 6-rasvoja, liian vähän Omega 3-rasvoja) runsas nauttiminen, synteettisten hormonien käyttö (esim. E-pillerit) ja aurinkovoiteiden käyttö.
    Aurinkovoiteiden käytöstä on olemassa useita tutkimuksia. Eräässä tutkimuksessa henkilöt, jotka käyttivät aina aurinkovoiteita ja sanoivat voivansa voiteiden avulla olla kauemmin auringossa, melanooma riski oli 8,7 kertaa suurempi kuin niillä, jotka eivät käyttäneet aurinkovoiteita. Syynä ilmiöön ovat voiteiden sisältämät kemikaalit, jotka imeytyvät elimistöön, voiteiden syövältä ehkäisevän D-vitamiinin muodostumisen ehkäiseminen sekä liian pitkän auringossa oleskelun mahdollistaminen. Aurinkovoiteiden markkinointi on suuri bisnes, jota edesauttaa lääketieteen yksipuolisesti markkinoima virallinen “totuus” auringonvalon vahingoittavasta vaikutuksesta.
    Yhdysvalloissa on laskettu, että liian vähäinen aurinko aiheuttaa vuosittain 21500 syöpää. Tri Michael Holick arvioi kirjassaan “The UV Advantage”, että 55 amerikkalaista naista kuolee joka vuosi rintasyöpään auringon puutteen takia jokaista yhtä naista kohtaan, joka kuolee liiallisen auringon saantiin.
    Ihmiskunnan historiassa ihminen ei ole koskaan aikaisemmin oleskellut niin paljon sisätiloissa sekä suojannut itseään auringolta niin paljon kuin viimeisten 50 – 70 vuoden aikana. Ja tuona aikana ihosyöpä on lisääntynyt räjähdysmäisesti. Jotain kyllä on pielessä…

    Tykkää: Thumb up 5 Thumb down 2


    • Juha Keränen, 1 vuosi sitten Vastaa

      Ei kai aurinkoa kukaan ole melanooman ainoaksi syyksi väittänytkään?

      Lähipiirissäni on ollut 2 melanoomatapausta, toinen kehittyi auringon polttamaan luomeen, toinen
      ihon väriseen luomeen jalkapohjassa(jota ei luomeksi edes osattu tunnistaa).

      Tykkää: Thumb up 5 Thumb down 2


    • Repe, 1 vuosi sitten Vastaa

      Aikoinaan juuri siksi yrittvät väittää, että otsoninväöheneminen olisi syövän lisääntymisen syy. Harmi vain, että puheet otsonin vähenemisestä olivat huuhaata.

      Tykkää: Thumb up 3 Thumb down 4


  5. Jaska, 1 vuosi sitten Vastaa

    Aivan pitävästi on todistettu kaikkien voita syöneiden kuolleen.

    Tykkää: Thumb up 1 Thumb down 0


Jätä vastaus

Napsauta peruuttaaksesi vastauksen.

Aihealueet

Kolumnit

Koti

Talous

Terveys ja hyvinvointi

Uutiset

Vapaa-aika

Yhteiskunta

Valikko

Etusivu

Palaute

Arkisto

Ilmoitusmyynti

Käyttöehdot

© 2011 Magneettimedia. Kaikki oikeudet pidätetään.