Uusia tutkimuksia D-vitamiinista
Artikkeli katsottu 1 061 kertaa, Mike Adams, 06.04.2010 Tulosta
D-vitamiinin puutos on nykyään maailmanlaajuinen epidemia, jonka rinnalla sikainfluenssa näyttää pikku nuhalta. Kanadalaisen Mc- Gillin yliopiston äskettäin julkaiseman tutkimuksen mukaan jopa 60 prosenttia väestöstä kärsii D-vitamiinin puutteesta. 25 prosentilla tutkituista oli erittäin matalat Dvitamiinipitoisuudet.
– D-vitamiinin puutteeseen liittyy joukko vakavia sairauksia kuten syöpää, diabetesta, osteoporoosia ja sydänsairauksia, tiivistää tutkimusryhmän johtaja, tohtori Richard Kremer.
Tutkimus dokumentoi myös selkeän yhteyden rasvan varastoitumisen ja Dvitamiinin puutoksen välillä. NaturalNews on tukenut monta vuotta teoriaa, jonka mukaan auringonpaiste edistää rasvakudoksen menetystä. D-vitamiini voi olla osa hormonaalista mekanismia, joka aiheuttaa ylimääräisen rasvan menetyksen, eli laihtumisen.
Immuunijärjestelmän aktivoija
Tuore tutkimus Kööpenhaminan yliopiston immunologian ja mikrobiologian laitokselta osoittaa, että Dvitamiini aktivoi ihmisen immuunijärjestelmän aseistamalla T-soluja taistelemaan infektioita vastaan.
Tutkimuksen mukaan ilman D-vitamiinia immuunijärjestelmän T-solut ovat lepotilassa, jolloin ihmisellä on vähän tai ei ollenkaan suojaa viruksia ja infektioita vastaan. Kun veressä on tarpeeksi D-vitamiinia T-solut aktivoituvat kunnolla etsimään ja tuhoamaan kehoon tunkeutuneita hyökkääjiä.
D-vitamiini toimii kuin virta- avaimella käyntiin lähtevä auto. Auto ei toimi, ellet käännä avainta ja käynnistä moottoria. Samoin immuunijärjestelmä ei toimi, ellei sitä biokemiallisesti aktivoida D-vitamiinilla. Kun ihminen kohtaa talven flunssakauden D-vitamiinivajeessa, hänen immuunijärjestelmänsä on käytännössä puolustuskyvytön. Sisätiloissa työskentelevät ihmiset kärsivät kroonisesta D-vitamiinin puutteesta ja sairastavat siksi myös eniten kausiflunssaa..
Kaikki ihmiset, jotka kuolivat sikainfluenssaan, potivat myös kroonista D-vitamiinin puutetta. Heidän immuunijärjestelmänsä ei ollut kunnossa, minkä vuoksi he olivat helppoja kohteita sikainfluenssalle.
Tausta
– Suomessa D-vitamiinin päiväannos-suositukset ovat alle 3-vuotiailla, vanhuksilla ja raskaana olevilla 10 mikrogrammaa eli 400 kansainvälistä yksikköä ja 3-60-vuotiailla 7,5 mikrogrammaa eli 300 yksikköä.
– Suomen viralliset suositukset antaa Kansanterveyslaitos ja Lääkintähallitus.
– Monet tutkijat ja lääkärit kannattavat D-vitamiinin suositusannoksen kohottamista. Lääkäri Erkki Antila Mehiläisestä suosittelee päiväannokseksi 50 mikrogrammaa eli 2000 yksikköä. Yliannostuksen vaaraa Antilan mukaan ei ole. Jotkut suosittelevat jopa 250 mikrogramman annosta.
– Yhdysvalloilla suositellaan aikuisille 10 ja Kanadassa 15 mikrogrammaa päivässä.
– D-vitamiinia saa auringosta, Suomessa vain kesäaikaan, sekä kalasta, maitotuotteista, rasvoista ja sienistä. Kalaa täytyisi syödä talvella vähintään 3 kertaa viikossa, jotta D-vitamiinia tulisi tarpeeksi.








(70 pistettä, 15 ääntä)